Självprovtagning covid-19 förändras, självtest hämtas från låda

Publicerad: 2021-12-06 Senast ändrad:

Från idag, den 6 december, behöver man inte längre boka tid för Självprovtagning covid-19. Den som får symtom kan åka och hämta ett test, registrera provet på 1177.se, genomföra provtagning och sedan lämna testet i lådan.

Lådor med test finns nu vid 14 vårdcentraler och på sjukhusen. Tillsammans blir det 17 utbudspunkter till skillnad från dagens 14. Från den 13 december kommer det finnas lådor vid alla vårdcentralers huvudmottagningar.

När invånaren hämtat testet ska hen logga in och registrera sitt provtagningskit på 1177.se. Därefter genomförs provtagningen och provröret i sin påse lämnas i den låsta delen av lådan. Provsvar får invånaren sedan som vanligt via 1177.se.

Om någon i en familj är frisk kan den personen med fördel hämta självtest till sjuka familjemedlemmar som slipper ge sig ut. Viktigt dock att självtest endast hämtas till personer som har symtom eller ingår i smittspårning, ett test per person som berörs – inte fler.

Det är samma typ av provtagningskit (PCR) som används idag på självprovtagningen som kommer fortsätta att användas.

Barn och andra som behöver stöd av undersköterska vid självprovtagning erbjuds det även fortsättningsvis på en plats per kommun. På samma plats sker provtagning för invånare som inte har e-legitimation eller svenskt personnummer. Ingen bokning behövs utan det är drop-in varje vardag.

Eftersom regionen nu går från 14 utbudsplatser till 17 och sedan en vecka senare utökar till cirka 50 platser så tas möjligheten till hemleverans bort. Bedömningen är att alla invånare har lika nära till vård när det gäller provtagning som vid andra behov när varje vårdcentrals huvudmottagning kommer ha en låda för hämtning och lämning av självtest covid-19.

De 14 vårdcentraler som har låda från 6 december är:

*(erbjuder dessutom extra stöd och provtagning för dem som inte kan logga in på 1177.se)

Laholm

• Vårdcentralen Centrum Laholm* (även helger)
  • Närvård Knäred

Halmstad

• Vårdcentralen Bäckagård
  • Halmstad arena (Vårdcentralen Nyhems låda)*
  • Amadeuskliniken Fyllinge

Falkenberg

• Vårdcentralen Falkenberg* (även helger)
  • Vårdcentralen Ullared*

Varberg

• Vårdcentralen Håsten*
  • Vårdcentralen Tvååker
  • Vårdcentralen Veddige

Kungsbacka

• Vårdcentralen Kolla*
  • Vårdcentralen Särö
  • Vårdcentralen Åsa

Hylte

• Vårdcentralen Hylte* (även lördagar)

Dessutom låda på Halland sjukhus – på plats varje dag, även helger

• Halmstad – psykiatrin, uppe vid pandemimottagningen – parkering
  • Varberg – där självprovtagning finns idag
  • Kungsbacka – utanför infektionsmottagningen på gaveln till Närakuten (ej huvudingången)

På sidan om självprovtagning covid-19 på 1177.se/Halland finns information om nya självprovtagningen, alla provtagningsplatser, öppettider med mera.