”Tänk om barnet blir friskt med hjälp av mina stamceller”

Publicerad: 2023-11-09 Senast ändrad:

Carolina sitter med en kaffekopp i handen vid ett runt bord

Efter tio år som medlem i svenska Tobiasregistret kom mejlet som Carolina Bergström väntat på. ”De analyser på ditt saliv- och blodprov har nu visat sig passa för en patient, som just nu är i behov av nya stamceller och du har möjlighet att donera – vill du det?” Svaret lät inte dröja på sig. Självklart ville Carolina Bergström i Halmstad göra det.

Det var i oktober 2022 som det blev en träff i registret. Det enda Carolina fick veta i samband med donationen var att det var ett barn som vägde 25 kilo och som matchade Carolinas stamceller, inte vilket kön och inte heller i vilket land som barnet bodde. Blodprover togs på vårdcentralen för att bekräfta att Carolina var frisk och sedan ytterligare hälsoprover på universitetssjukhuset i Lund för att säkerställa att allt var okej inför operationen. Återigen fick hon frågan, samtycker du till donation? Svaret var fortsatt ja.

– För mig kändes det som något väldigt fint att göra och jag blev alldeles varm i hjärtat när jag äntligen fick frågan. Jag kan ju leva som vanligt och med ett relativt litet ingrepp kan jag bidra till att ge en annan människa en chans till i livet, någon som mest troligt inte överlevt annars, säger Carolina.

Stamcellstransplantationer görs för att behandla vissa former av cancer och ibland för att behandla andra ovanliga sjukdomar. I dag är leukemi den vanligaste sjukdomen där blodstamceller oftast används som en sista utväg.
Efter några veckor var det dags för operationen i Lund, två dagar i Lund och operation med narkos. Då skulle Carolinas blodstamceller tas ut. Blodstamceller är de celler som bildar blod och finns i benmärgen, inuti benen. Genom att ge en sjuk människa nya blodstamceller kan de bilda ny, frisk benmärg och nytt, friskt blod.

– Själva ingreppet i sig är enkelt och tar inte längre än 25-30 minuter. De hämtade stamceller via min benmärg med en stor spruta, kan man säga, de går in i höftbenet via ländryggen för att hämta ut stamcellerna. Jag var lite öm i två dagar efter operationen och då hade jag så klart smärtlindrande medicin, men efter en tid kände jag inte alls av det. Idag har jag som två små prickar i ländryggen, som ett fint minne, berättar Carolina och ler.

Carolina tittar in i kameran med ett leende

Det hela började när Carolina var ungefär 18 år, hennes mamma berättade om Tobiasregistret, det svenska registret för givare av blodstamceller. Carolinas mamma som själv var för gammal för att anmäla sig och tipsade istället Carolina.

–Det var så enkelt att registrera sig på nätet. Efter registreringen fick jag ett topskit hemskickat till mig. Jag skickade in mitt salivprov för analys och sedan var det klart. Därefter ligger man kvar i registret i väntan på en träff, berättar Carolina.

Registret startades 1992 av föräldrarna till Tobias Storch som avled 17 år gammal i väntan på stamceller. Tobiasregistret i Sverige har drygt 225 000 registrerade givare idag. I alla världens register finns det över 40 miljoner potentiella donatorer. Men trots det så hittar var tredje mottagare ingen match.

–Jag skulle önska att fler registrerade sig. Är man mellan 18-35 år så är det något väldigt fint att kunna ge det till en annan människa, chansen till ett nytt liv, säger Carolina.

Här kan du läsa mer och anmäla dig till Tobiasregistret.

Foto: ROBERT ALMQUIST