Tillsammans med biblioteken bjuder vi på halländska filmer som du kan se gratis

Publicerad: 2024-01-26 Senast ändrad:

Nu kan du streama halländsk film gratis, om du har ett lånekort på ett bibliotek som är anslutet till Cineasterna. Ett nytt samarbete mellan Region Halland, biblioteken i Halland och Cineasterna gör det möjligt. Syftet är att främja den lokala filmproduktionen och filmkulturen i regionen.

Filmutbudet består av både långfilmer och kortfilmer av halländska filmare. I nuläget finns nio filmer att välja mellan, men utbudet kommer att utökas med fler titlar framöver.

– Det är en fantastisk möjlighet att upptäcka den halländska filmen, som är både mångsidig och högkvalitativ, säger Anna Eriksson, filmutvecklare i Region Halland. Ett uppmärksammat exempel är den guldpalmnominerade Fight on a Swedish Beach!! som deltog i Cannes filmfestival 2016.

Ett tiotal personer vid en picknickbänk utomhus på sommaren.
En scen ur filmen Fight on a Swedish Beach!! som deltog i Cannes filmfestival 2016.

Här är listan över de tillgängliga filmerna:

Långfilmer

• Dödsdansen (2017)
  • Hälsningar från skogen (2009)
  • Tantleken (2023)

Kortfilmer

• Det var inte tänkt så här (2020)
  • Fight on a Swedish Beach!! (2016)
  • Forkboy (2002)
  • Lekplats (2015)
  • Malströmmar (2016)
  • Nalle (2022)

För att streama filmerna behöver man bara logga in med sitt bibliotekslånekort på Cineasternas webbplats eller app.