Två filmer går vidare till riksfinal i Noomaraton

Publicerad: 2023-09-05 Senast ändrad:

Noomaraton är en tävling där deltagarna gör film på tid. Lagen har 24 timmar på sig – det enda de får veta är tre platser, tre föremål, ett tema. I år anmälde sig 15 lag till Noomaraton i Halland, varav 13 lag kom i mål och visade sina fantastiska filmer på stor duk på Varbergs Teater.

Årets hemliga förutsättningar avslöjades kl 9.00 på lördagen och filmerna skulle lämnas in kl. 9.00 på söndagen. Det som skulle finnas med i filmen på något sätt var:

Tema: Nya vänner
Tre platser: Badrum, hållplats, i ett hål
Tre föremål: Krona, grönsak, kuvert

Juryn, som bestod av Agnes Persson, Albin Glasell och Marcus Friman, valde ut två filmer som nu ska tävla i riksfinalen på Filmhuset i Stockholm den 7 oktober. Där tävlar filmerna om att vinna 10 000kr.

Marcus Friman, Albin Glasell och Agnes Persson.

Vinnare i årets Noomaraton i Halland

Fyra personer håller i diplom och blommor.
Lag Bumbi Björnarna.

På första plats kom Lag Bumbi Björnarna, bestående av Frank Thynell, Emil Wedberg, Jonathan Ljung och Carl Kennerö, med filmen ”Hålet”. Laget går på Sturegymnasiet och läser inriktning film.

Juryns motivering:

”Från första bildrutan fångar filmen vår uppmärksamhet och med genomgående stil och ton och en tydlig filmisk röst, tar den oss med på en inre resa av existentiell filosofi.”

Sex personer håller i ett diplom och blommor.
Lag Lilleputt och medverkande skådespelare.

Runner up (Tvåa) blev Lag Lilleputt, bestående av Nova Raask, Arvid Runesson, Cassandra Rivell och Erika Eriksson, med filmen ”En vän i blom”. Laget är från Katrinebergs folkhögskolas filmlinje.

Juryns motivering:

”Med fint utmejslade karaktärer och vackert foto får vi uppleva en oväntad värme och ömhet efterhand som berättelsen växer och blomstrar.”

Hedersomnämnande

Ett hedersomnämnande gick också till filmen ”Sigges rutin” av Olle Johansson, Hugo Lindholm och Noah Toncic Eriksson.

Riksfinal i Stockholm

De två vinnande lagen får nu chans att åka upp och besöka riksfinalen i Stockholm för att träffa andra vinnare från 19 olika regioner i Sverige.

Vi håller tummarna för båda de halländska lagen!