Vaccinationsbussen klar – första stoppet är Laholm idag

Publicerad: 2021-11-03 Senast ändrad:

Region Hallands nya vaccinationsbuss rivstartar för att erbjuda fler tider för vaccination mot covid-19. Onsdag till fredag denna vecka finns bussen på plats i Laholm för att kunna ge aktuella grupper möjlighet att få vaccin.

Bussen är en del i arbetet med att få fler att vaccinera sig och fokus är de områden där vaccinationstäckningen är lägre. Bussen skulle egentligen börja rulla i Halland under kommande veckor men har kunnat färdigställas i förtid med ett utökat uppdrag – att skapa fler möjligheter till vaccinering nu när nya grupper rekommenderas en tredje dos.

− Det är många som har jobbat hårt för det här och det känns jättebra att kunna börja använda bussen nu. Vi har mycket på gång i vaccinationsarbetet nu och vi behöver hitta nya lösningar. Här såg vi en möjlighet att använda resurser på ett nytt sätt och skapa fler vaccinationstider, säger Bibi Estev områdeschef Pandemiuppdrag Region Halland.

Bussen kommer att stå på Osbecksgymnasiets skolgård i Laholm mellan kl. 9-16 onsdag till fredag denna vecka. Det kommer att finnas drop-in tider för personer 16 år och äldre som vill vaccinera sig med dos 1 eller dos 2, men också drop-in för dem som rekommenderas en tredje dos vaccin mot covid-19, där personer som är 75 år och äldre är aktuella på onsdag, följda av personer 70 år och äldre som har boknings- och vaccinationsstart från torsdag.

Nu är vaccinationsbussen i rullning och inom kort ska den besöka fler platser i länet som ett komplement till övriga möjligheter att vaccinera sig.
− Det pusslet läggs nu och vi kommer att meddela tider och platser. Med bussen hoppas vi kunna sänka trösklar, öka tillgängligheten och nå ut med vaccinationserbjudandet till personer som vi kanske inte har nått innan, säger Bibi Estev.

För att kunna få sin tredje dos vaccin behöver man ingå i någon av de grupper som nu rekommenderas en påfyllnadsdos och är aktuella för bokning. Det måste också ha gått minst 6 månader sedan man fick dos 2.

Ungdomar 12–15 år kommer inte att kunna erbjudas vaccination mot covid-19 via drop-in i nuläget. För denna grupp sker vaccinationen tills vidare ute i grundskolorna enligt plan i varje kommun.

De som nu erbjuds vaccin dos 3 är:
födda 1946 eller tidigare – från tisdagen den 2 november.
födda 1951 eller tidigare – från torsdagen den 4 november.
Det gäller också de som har hemtjänst eller hemsjukvård.

Bussen finns onsdag till fredag denna vecka vid:
Campus Laholm/Osbecksgymnasiet
Skottegränd 3
Laholm

Här finns ett brev från Region Halland med information om vad som är viktigt att tänka på inför och efter vaccinationen. Ta gärna del av det innan du vaccinerar dig:

Vaccination mot covid-19 – information till dig som är ovaccinerad eller endast fått en dos vaccin

Vaccination against covid-19 – information to you who have not been vaccinated or only have been given one dose