Var vaksam på bedrägeriförsök i sommar

Publicerad: 2023-07-12 Senast ändrad:

Nyligen har Region Halland fått kännedom om ett bedrägeriförsök. Uppringaren ska ha utgett sig för att ringa från Region Halland för att boka in ett besök, som skulle bekräftas med bank-id. Brottet fullbordades inte.

− Vi ringer aldrig upp och ber någon att identifiera sig med bank-id, säger Johanna Wiechel-Steier, kommunikationsdirektör vid Region Halland.

Under våren har polisen genomfört en nationell kampanj mot telefonbedrägerier, som Region Halland varit med och uppmärksammat. Bedrägerier över telefon har blivit allt vanligare och tillvägagångssätten alltmer avancerade. Det förekommer fall där bedragare utgett sig för att representera Region Halland.

− Vem som helst kan drabbas och det är svårt att veta den exakta omfattningen. Det är viktigt att polisanmäla bedrägeriförsök och för vår del är det viktigt att varna när detta kommer till vår kännedom, säger Johanna Wiechel-Steier.