Varbergstunneln – bra för både människan och miljön

Publicerad: 2019-12-20 Senast ändrad:

På torsdagen startade arbetet officiellt med tågtunneln och dubbelspår i Varberg med glöggmingel i centrum. En smygpremiär utan blågula band och förgyllda spadar. Arbetet är också i gång sedan länge vid stationen, vilket ingen som passerat centrala Varberg kunnat missa. En historisk dag för varbergarna – men vad betyder för alla andra hallänningar?

Erik Hansson, regional samhällsplanerare, på Region Halland, var en av dem som försåg julklappshandlande Varbergsbor med glögg och information om vad arbetet som ska pågå till 2024 innebär för varbergarna men även för hallänningarna i allmänhet.
– Folk är väldigt positiva, konstaterar Erik Hansson, både till att dricka glögg och till Varbergprojektet.

Projektet består av, bland annat, en tunnel under centrala Varberg samt dubbelspår igenom Varberg men även broar, säkrare järnvägsövergångar…
– Det har mest varit frågor, typ: När blir det klart? Vad kommer att hända under byggtiden? Det säger Erik Hansson och häller upp ännu en mugg med glögg ur behållaren han bär på ryggen.

Tillsammans med sin kollega infrastrukturstrategen Jan Törnell har han informerat om att dubbelspåret (som ska ersätta enkelspåret i Varberg) skapar förutsättningar för en ännu bättre tågtrafik med kortare restider och ökat utbud av tåg. Fler kan smidigt och hållbart pendla till arbete och studier längs västkusten.

Erik Hansson, glöggutdelare på Gallerian i Varberg i samband med byggstarten.

En av dem som berörs är en psykologistudenten från Varberg – en kvinnan i 27-åldern stannar till och delar egna synpunkter om projektet. Hon pendlar nästan varje dag mellan Varberg och Halmstad och ser fram emot hur projektet kommer att utvecklas.
–  Det behövs mer resurser med fler tåg för att öka tillgängligheten och välbefinnandet, säger hon och smakar samtidigt på glöggen. Nu är det mycket tågförseningar och folk får stå och vänta.
– Tillgängligheten av regelbundna tåg kommer att motverka stress enligt studier samt öka möjligheter till en tryggare insats för miljön.

Punktlighet – att man kan lita på att tåget kommer och är framme i tid. Det var också det som framkom som det viktigaste i regionens enkätundersökning om framtidens kollektivtrafik som 1 300 hallänningar svarat på under hösten. Men även att känna sig trygg och att resa bekvämt kom högt upp bland enkätsvaren. Robust kallar Erik Hansson det när han pratar om att Varbergstunneln och dubbelspåret skapar goda förutsättningar för att stå emot och hantera störningar och förmåga att leverera det viktigaste att komma fram i tid.
– Det här kommer bli bra, säger Varbergskvinnan, både för människan och miljön.

Helene Andersson, ordförande i regionstyrelsens  trafikutskott om dubbelspårets betydelse.

Fakta/bakgrund

Vad ska byggas?
Ett nytt dubbelspår (7,5 kilometer), ett öppet betongtråg (900 meter) norr om nuvarande station, en betongtunnel (300 meter), en bergtunnel (2,8 kilometer) under staden och en betongtunnel (300 meter) i södra Breared. Utöver det ska det bli en ny godsbangård (norr om staden), en ny bro till Getterön (håller på att byggas), en ny station och ett nytt stationsområde samt två järnvägsbroar söder om staden.

Tidplan (ungefärlig): Det förberedande arbetet är redan igång. Plansprängningarna ovan jord drar i gång vid årsskiftet. De första sprängningarna in i bergtunneln startar först under våren/sommaren 2020. I mitten av 2023 beräknas de sista sprängningarna av tågtunneln ske. Tågtrafiken planeras att släppas på någon gång under 2024.

Kostnad: Totalkostnaden är 4,8 miljarder kronor (enligt 2015 års prisnivå). Enligt avtalet betalar Varbergs kommun 391 miljoner kronor, Jernhusen 60–100 miljoner kronor och Region Halland 283 miljoner kronor (enligt 2009 års prisnivå).