Vårdcentralen Västra Vall utsedd till Årets Nytänkande

Publicerad: 2023-12-11 Senast ändrad:

Tänkt till. Det har de gjort på Västra Vall i Varberg när de införde teams-ronder i april. Det har ökat tillgängligheten och säkerheten för patienterna utan att det kostat någonting mer än tankekraft – något de verkar ha gott om på vårdcentralen. För detta har de nu prisats och utsetts till Årets Nytänkande 2023 i Region Halland.

Arbetssättet innebär att patienterna bara behöver höra av sig en gång till vårdcentralen och får snabbare och mer samordnade svar.

– Vi ville inte säga till patienterna när de hörde av sig att det inte fanns fler läkartider i dag. Ni får återkomma i morgon, säger verksamhetschef Annicka Brink

I dag bedöms alla patienter av en sjuksköterska och de akuta fallen får en läkartid och övriga läggs in för rond och får, i de flesta fall, återkoppling samma dag.

– De flesta vill träffa läkaren, men på det här sättet får alla en bedömning av en läkare och de känns bra både för oss och patienterna, säger avdelningschef Linn Hultfeldt. Vi vill att de som har störst behov ska få vård först och det säkerställer vår modell.

Fyra team och kompletterande professioner

På vårdcentralen finns fyra team med 1–2 läkare och 1–2 sjuksköterskor per team. Vid behov kallas andra professioner in. De listade patienterna delades vid starten upp på de fyra teamen efter födelsedatum.

– På ronden bestäms om patienterna kan få en tid till läkare längre fram, lämna prov eller så kan tid bokas till sjukgymnast eller det psykosociala teamet, säger Linn, och de flesta patienterna är mycket nöjda.

Patienterna kan nå vårdcentralen på telefon, 1177, chatten eller vid disk. Det är många vägar in som måste bevakas. I dagsläget får patienten återkoppling på samma sätt som de sätt som de sökt hjälp. Turordningen som det sker på bestäms på ronden.

– Vi hade gärna sett att fler hör av sig på chatten, säger Annicka. Där går det att hålla i gång flera samtal samtidigt och bedöma bilder.

– Digitalt är prioriterat, det var därför vi blev nominerade till det här priset, säger Linn. Vi behöver fortsatt titta på varenda liten pusselbit som kan spara tid åt oss.

Flera positiva effekter med satsningen

Även medarbetarna på vårdcentralen är positiva till förändringen.

– Arbetsmiljön har blivit bättre och kompetensen och samarbetet har ökat i teamen. Det är ingen som vill backa tillbaka bandet. Vi har gjort det här tillsammans, säger Annicka. Det är jätteroligt och det ska vi fira.

Regionens interna utmärkelse Årets Nytänkande delas ut till en grupp eller en person som har vågat, testat ­och gjort någonting nytt. Det kan handla om ett effektivare arbetssätt eller om ett oväntat samarbete som resulterat i förbättrad kvalitet. Utmärkelsen Årets nytänkande vill uppmärksamma, belöna och sprida goda exempel på nytänkande, mod och engagemang.