Vi söker nya berättelser som kan bli film

Publicerad: 2022-09-05 Senast ändrad:

Har du en berättelse som behöver få bli en film? Vill du berätta en historia som inte finns att se som film idag? Saknas din röst? Vi söker nya berättelser för film. Vi söker din berättelse!

Vi hoppas att just du ansöker med din berättelse! Det kan vara allt från en kort idé till ett färdigt manus. Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av att skriva för film, men du kan ha det. Vi söker nya röster och vill gärna ha en mångfald av sökande. Alla som vill berätta något som kan bli film är intressanta för oss! Alla genrer är tillåtna, det vill säga fiktion, hybrid eller dokumentär. Filmen ska bli max 15 minuter lång.

En jury väljer ut sex stycken berättelser från de ansökningar som skickas in. Juryn letar efter berättelser som fångar deras intresse, som känns angelägna och som dessutom är möjliga att genomföra rent praktiskt. Därefter får de två producenterna, som är knutna till utlysningen, välja ut var sin berättelse och det är dessa två berättelser som sedan ska bli film.

Om din berättelse blir utvald så godkänner du att producenterna som knutits till utlysningen får förvalta din berättelse. Det betyder att din idé får göras om till film av någon av de två producenterna, med de förändringar eller den utveckling av idén som de anser nödvändiga. Producenterna söker finansiering och knyter ett filmteam till projektet; regissör, fotograf, med flera.

Ansök med din berättelse

Du som ansöker ska vara 18 år eller äldre och folkbokförd i Halland.

Ansök senast den 15 oktober 2022

En nationell satsning på nya röster

Nya berättelser för film är en satsning på kort film som finansieras av Svenska Filminstitutets krisstöd Talent to Watch – Nya röster, Regionsamverkan Sydsverige och Region Halland; filmresurscentrum och Kultur i Halland – Film.

Om du vill veta mer eller har frågor, kontakta gärna:

Anna Öst, projektledare anna.ost@regionhalland.se

Anna Eriksson, filmutvecklare anna.k.eriksson@regionhalland.se