Vinnare och de bästa texterna i skrivartävlingen är utsedda

Publicerad: 2023-11-08 Senast ändrad:

Juryn för skrivartävlingen Nya röster: Ljudet av ett hjärta är klara med sitt urval. Vinnartexten är en novell med titeln Koi skriven av Anna Schager från Halmstad. Ytterligare fyra texter belönas med juryutlåtanden.

Vinnaren Anna Schager belönas med 15 000 kr. En intervju med författaren och hennes novell ”Koi” har publicerats i Hallandsposten.

Juryns motivering lyder:
”Med magisk realism och livfullt språk skildrar denna novell ett oväntat möte som ger upphov till självinsikt och förändring. Temat rörelse tolkas symboliskt som att inte längre låta sig sättas på plats, att istället ta makten över sitt eget liv och röra sig mot en ny livssituation.”

Anna Schager samt en illustration med en röd graf som visar hjärtrytm över en hand som håller en gåspenna.
Anna Schager skrev det vinnande bidraget, novellen ”Koi”. Fotograf: Stina Johansson.

Juryn för skrivartävlingen har bestått av Maria Küchen, författare, poet och kritiker verksam i Lund, Raja Bahari, författare bosatt i Malmö och Anna-Carin Svanå från Varberg som romandebuterade tidigare i år med Det blå palatset. Juryn har läst texterna anonymiserade.

– Vinnartexten sticker ut för sin originalitet. Oavsett om man är förtjust i tilltag av det lite mer overkliga slaget eller inte så tror jag läsaren accepterar premisserna för den här texten för att novellen är så väl gestaltad, säger Christina Kall, litteraturutvecklare på Region Halland.

Många starka bidrag konkurrerade

Personer skrivna i Halland och som fyllt minst 18 år kunde delta i tävlingen med ett textbidrag på temat rörelse, i genren prosa eller poesi, texten skulle omfatta 5–10 sidor. Deltagarna skulle inte heller ha fått texter i dessa genrer utgivna i bokform på förlag tidigare. Tävlingen utlystes i juni och sista dag att skicka in bidrag var den 24 september.

Christina Kall är glatt överraskad över det stora gensvar som tävlingen väckte, långt över 100 bidrag skickades in. Hon betonar att många bidrag var riktigt bra och hade konstnärligt värde. Till slut satt juryn med ett tiotal texter som på olika sätt var intressanta, men de var tvungna att sålla fram de fem bästa texterna och utse den bästa av dem till vinnare.

– Jag tycker att juryn kommit fram till ett välfacetterat urval. De är alla starka texter både till innehåll och litterär kvalité. Förhoppningsvis kan vi arrangera tävlingen även nästa år, så det finns skäl att vässa pennan igen, säger Christina som vill tacka alla som har skickat in.

– Många texter är starka livsberättelser, en del handlar om uppbrott, sjukdom och närståendes dödsfall men också om önskan om att få uppleva ett nytt liv födas och sorgen när det uteblir. Eller om mindre dramatiska saker men som kan vara avgörande i ett liv, som att växa upp utan förebild och längtan efter en sådan närvaro. Det är ett förtroende att ha fått ta del av alla dessa texter, fortsätter Christina.

Utöver vinnartexten är följande de bästa bidragen

”Åke my friend” av Edward Adolfsson (Kullavik)

Juryns motivering:
”Känsligt och rakt om en liten pojke, ett ”jag” som inte kan gå och får rullstol. Osentimentalt, inte minst gestaltas glädjen i att få en bra rullstol. Men omvärlden är dålig på att lyssna på pojken/jaget, kanske mest för att han helt enkelt är ett barn. Funktionshindret är inte allt han är.”

”Nattfjärilen” av Susanne Ståhl (Harplinge)

Juryns motivering:
”En kvinna har lämnat partnern i den stora staden och tagit sin tillflykt till ensamheten i ett torp på landsbygden. En laddad text om ett uppbrott, en rörelse bort från och ut ur en relation. Med stilsäkert språk låter författaren detaljerna och omgivningen – landskapet, vädret, insekterna – återspegla huvudpersonens inre känslotillstånd.”

”Kollektiv rörelse” av Karin Qvist (Kungsbacka)

Juryns motivering:
”Snyggt komponerad novell om några människor som reser med samma buss en tidig vintermorgon. Vid varje hållplats byts perspektivet och läsaren får på detta sätt glimtar av personernas livssituation. Berättelsen ger en tankeställare om hur lite vi vet om medpassageraren alldeles intill och om de oväntade beröringspunkter som kan finnas.”

”Korta kvällspromenader eller hembygdskunskap” av Elisabeth Skog (Haverdal)

Genre: poesi

Juryns motivering:
”En kort kvällspromenad, som titeln antyder, blir en lyrisk berättelse med syra och värme om människor i ett kvarter. Stilsäkert och väsentligt. Ju fler gånger man läser denna text, desto bättre tycker man om den.”

Kollage med fyra fotografier: Susanne Ståhl, Elisabeth Skog, Edward Adolfsson och Karin Qvist.
Fyra författare fick juryutlåtanden. Från vänster: Susanne Ståhl (foto: privat), Elisabeth Skog (foto: Anders Andersson), Edward Adolfsson (foto: David Sundbaum) och Karin Qvist (foto: Daniel Qvist).

Författarna läser ur sina texter på Hallands Konstmuseum

Onsdagen den 29 november klockan 18.00 kan du lyssna på uppläsningar av vinnaren och författarna till tre av de bästa bidragen på Hallands Konstmuseum i Halmstad. Det är fri entré.

Medverkande är Anna Schager, Edward Adolfsson, Susanne Ståhl och Karin Qvist.

Alla som vill lyssna till nya litterära röster i Halland är varmt välkomna!

Om juryn

Maria Küchen debuterade som poet 1989 och har sedan dess gett ut ett trettiotal böcker – dikt, skönlitterär prosa och essäistik. Hon har undervisat om skrivande i en rad sammanhang och är också verksam som kritiker i bl a Sydsvenskan. Hennes senaste bok Jord och gudar gavs ut hos Natur & Kultur 2021.

Raja Bahari debuterade 2017 med romanen Stiga sol, smälta is och förra året kom boken Kontinentalbanan ut. 2022 nominerades han till Sveriges Radios novellpris för novellen ”Okänd avsändare”.

Anna-Carin Svanå från Varberg är lärare, frilansande lektör och skrivcoach. Hon har gett ut flera barnböcker och noveller, och hennes första roman Det blå palatset kom ut i våras. Den nominerades till Årets Feelgood och blev dessutom utvald till TT:s sommarföljetong 2023.