Ambassadörer från hela världen på tvådagarsbesök i Halland!

Publicerad: 2023-11-22 Senast ändrad:

Ambassadörsbesök på Halmstads högskola.

I Sverige finns drygt 100 utländska ambassadörer och 35 av dessa besökte Halland 21–22 november. Besöket är en del av diplomatkårens studiebesök i olika delar av landet. Den här gången var det Halland som under två dagar stod värd för diplomatkåren.

– Diplomatbesök är ypperligt tillfälle för Halland att visa upp vår långa tradition av entreprenörskap, vår goda företagsanda, vårt kulturliv och vårt nära samarbete mellan akademi och näringsliv. Besöket innebär också möjligheter för nya kontakter och investeringar, säger Mikaela Waltersson, regionstyrelsens ordförande Region Halland.

Halland bjöd ambassadörerna på ett innehållsrikt program där AI, digitalisering, innovation, tradition, samverkan och internationalisering stod i fokus.

– Jag tror att jag kan säga för oss alla ambassadörer att det har varit med ett stort nöje vi fått besöka Halland. I Halland förenas tradition med nyskapande. Vår bild av Halland är att näringsliv, industriell spjutspetsteknologi, forskningsinnovation och högre utbildning har en dynamisk samverkan som på framgångsrikt bidrar till Halland utveckling. Vi glada och tacksamma för alla som gjorde de här besöket i Halland möjligt, säger Adrien Müller, Ungerns ambassadör, den ambassadör i diplomatkårens besök i Halland som varit ambassadör i Sverige längst tid.

Under besökets första dag på Högskolan i Halmstad fick ambassadörerna ta del av Hallands framgångsrika forskning och implementering av informationsdriven vård, besök på ett av högskolans laboratorier FabLab – ett av Nordens bäst utrustade digitala arena för prototypframställning. Det blev också ett besök på HMS Industries, HMS har vuxit i rasande fart och sysselsätter idag flera hundra personer internationellt och är erkänt som ledande inom industriell kommunikation. Därefter presenterade Odinwell AB sin medicintekniska affärsidé med stor global potential.

Dag två bjöd bland annat på berättelser kring anrika Berte Qvarn, Sveriges äldsta familjeföretag och idag en av Europas modernaste kvarnar, Viking Malt som utsågs till årets livsmedelsexportör 2019 samt Antopus Solutions som med sin revolutionerande teknologi producerar den biotekniskt framställd isoleringen Isobetong®.

Ambassadörerna besökte också Tjolöholms slott; ett kulturarv av rang, en filminspelningsplats för internationella produktioner och en unik destination där design, form och innovation smälter samman.

– Det har varit två mycket intressanta dagar där jag med stolthet kunnat visa upp Halland för ambassadörerna. Besöken vi gjort har förstärkt bilden av Halland som ett attraktivt och växande län med många fina livsmiljöer och ett växande näringsliv säger landshövding Brittis Benzler

– Vi har en smått unik halländsk laganda som bidrar till ett dynamiskt utvecklingsklimat för Halland – bästa livplatsen, avslutar Mikaela Waltersson.