Äppelveckor på biblioteken i Halland 16–29 oktober

Publicerad: 2023-10-10 Senast ändrad:

Vad har Funkibator, Kaosteknik och Älskad från första stund gemensamt?

Jo, de är titlar på föreläsningar som ges under Äppelveckorna i Halland. Under äppelveckorna 16–29 oktober bjuder vi in till olika aktiviteter på biblioteken, för barn och unga med funktionsnedsättningar eller funktionsvariationer och deras anhöriga. Det blir sagostunder, föreläsningar, utställningar och mycket annat.

Äppelveckorna uppmärksammar bibliotekens äppelhyllor. Där hittar du olika slags media för och om barn och ungdomar med funktionsnedsättningar, såväl tillfälliga som livslånga. Det finns även böcker och material som kan inspirera, tipsa och stödja dig som är anhörig.

Illustration med stort rött äpple och texten "Äppelveckor".

Vi har till exempel bjudit in föreningen Funkibator från Växjö. Funkibator arbetar med utvecklingsfrågor inom området funktionsnedsättning och driver bland annat förlag, butik och mediabyrå. De erbjuder också öppna verkstäder och barngruppsverksamhet.

Vi får lyssna till Stefan Johansson som är verksamhetsutvecklare. Föreningens arbetssätt genomsyras av lekfullhet, att göra annorlunda och att komma på och genomföra innovationer. Resultatet är höjd glädje och meningsfullhet hos människor. Kom och lyssna på färgsprakande fyrverkerier och en och annan positiv galenskap. Det som många har som idéer och drömmar, har Funkibator fått att fungera i verkligheten. Ingen föranmälan, fritt inträde.

Föreläsningen ”Funkibator – ett unikt arbetssätt som skapar mening” erbjuds två gånger och kvällsföreläsningen teckenspråkstolkas och livestreamas för att så många som möjligt ska kunna ta del av den.

• Onsdag 18 oktober kl. 14.30 på Hallandsscenen, Halmstads stadsbibliotek
  • Onsdag 18 oktober kl. 18.00 på Hallandsscenen, Halmstads stadsbibliotek

Ingen föranmälan, fritt inträde. Se livesändningen via Facebook den 18 oktober klockan 18. Du hittar den via evenemangen hos Biblioteken i Halmstads sida på Facebook.

Program 16–29 oktober

Hela programmet för Äppelveckorna hittar du på webben: https://www.regionhalland.se/appelveckor2023/

Äppelveckorna är ett samarbete mellan biblioteken i Halland

Äppelveckorna 2023 arrangeras av Falkenbergs kommun, Halmstads kommun, Hylte kommun, Kungsbacka kommun, Laholms kommun, Varbergs kommun och Region Halland – Kultur i Halland.

Maria Ehde Andersson, utvecklare Kultur i Halland – Regionbibliotek
E-post: Maria.Ehde-Andersson@regionhalland.se