Årets sista uppföljningsrapport presenterades för regionstyrelsen

Publicerad: 2023-10-12 Senast ändrad:

Under onsdagen presenterades uppföljningsrapport 2 för regionstyrelsen. Denna visar att Region Halland efter årets första åtta månader går mot ett förväntat underskott – men att det blir mindre minus än väntat på sista raden.

Hög inflation, stigande räntor och lågkonjunktur gör att Region Halland går från ett överskott 2022 till ett underskott 2023. Regionens balanskravsresultat prognostiseras till -187 mnkr. Prognosen för årets resultat (-66 mnkr) innebär en positiv avvikelse mot den negativa årsbudgeten med 256 mnkr. Väntade överskott finns bland annat inom skatteintäkter, kostnads- och intäktsutjämning och riktade statsbidrag. Underskott förväntas bland annat i pensionskostnader och hos sex driftnämnder som nu arbetar med åtgärdsplaner för att långsiktigt nå en ekonomi i balans.

Ökade kostnader och arbete för minskat beroende av hyrbolag

Kostnaderna för inhyrd personal har fortsatt öka jämfört med motsvarande period 2022, vilket fortsätter att medföra problematik bland annat vad gäller bemanning och kompetensförsörjning. Regionens totala kostnader för all inhyrd personal har ökat med 39 procent och är 145 miljoner kronor högre än de 53 miljoner kronor som budgeterats för årets första åtta månader. Kostnaderna för inhyrda läkare har ökat med 17 procent, medan kostnaderna för inhyrda sjuksköterskor har ökat med 58 procent.

På grund av den ihållande utvecklingen har arbetet med att minska Region Hallands behov av hyrbolag påbörjats. Bland annat har Hallands sjukhus beslutat att endast hyra in bemanningssjuksköterskor under nätter och helger med start under hösten.

− Jag förstår och vet att det finns en oro för den här förändringen, men när vi ser utvecklingen över tid blir det tydligt att vi måste agera. Hyrbolag är inte en hållbar lösning på de utmaningar vi står inför och om vi ska kunna erbjuda en god vård framöver, säger Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande.

Fortsatt högt tryck på vården – men minskad sjukfrånvaro

Region Halland tillhör fortsatt de regioner med bäst tillgänglighet till vård, men en svagt sjunkande trend noteras. Kompetensförsörjningsfrågan är tätt kopplad till tillgängligheten och fortsätter att vara en stor fråga för vårdförvaltningarna. Såväl Hallands sjukhus som psykiatrin har under sommaren haft ett högt söktryck på sina akutmottagningar. Antalet vårdsökande till Hallands sjukhus akutmottagningar har aldrig varit så högt som i år och toppar förra årets redan höga siffror med två procent. Samtidigt har både personalomsättningen och sjukfrånvaron minskat jämfört med motsvarande period föregående år, och den minskande trenden från början av året har fortsatt.

−  Det görs stora insatser av alla medarbetare för att möta det behov som finns. Under perioder av hög belastning, ser vi att verksamheternas flexibilitet och prioritering är avgörande för att vi ska klara vårduppdraget, säger Mikaela Waltersson.

I nästa steg ska uppföljningsrapporten beslutas av regionfullmäktige.

Här kan du ladda ner uppföljningsrapport 2

Motioner hanterades

Under onsdagens sammanträde hanterades även en rad motioner. I de flesta fall var regionstyrelsens bedömning att motionerna bör avslås då de effekter som efterlyses hanteras i verksamheternas ordinarie utvecklingsarbete och planering. Två motioner föreslås genomföras.

Socialdemokratiska ledamöter lyfter behovet av att utreda och kartlägga vårdbehov, kompetens och resurser för flickor och kvinnor som könsstympas. Region Halland har i dag arbetssätt och rutiner för att upptäcka och omhänderta könsstympade kvinnor och flickor i vårdkedjan.

Men det finns en nyligen antagen nationell handlingsplan och allt fler kunskapshöjande insatser att ta del av. Därför är bedömningen att det också finns ett värde i att utreda, kartlägga och samla bilden av behoven. Regionstyrelsen förslår att regionfullmäktige i nästa steg bifaller motionen.

I en motion från Sverigedemokraterna föreslås att Region Halland bör stärka samverkan med kommunerna kring barns tandhälsa och undersöka möjligheterna till att återinföra systemet med fluorsköljning inom skolverksamheter. Bedömningen är att man inte bör prioritera fluorsköljning, men att det ligger i Folktandvårdens uppdrag att arbeta förebyggande för att minska ojämlikhet och stärka munhälsan i hela länet. Därför föreslår regionstyrelsen att regionfullmäktige bifaller den första delen av motionen som handlar om att stärka samverkan med kommunerna.