Arkeologidagen 27 augusti – i år med Hallands danska historia i fokus

På temat Det danska Halland genomförs Arkeologidagen i år med flera evenemang, föreläsningar och guidningar runt om i hela Halland.

Publicerad: 2023-08-23 Senast ändrad:

Välkommen till Arkeologidagen söndagen den 27 augusti!

I Kungsbacka sker en guidning av Hunehals borg av Föreningen Hunehals borg. I Varberg äger en guidad vandring av den medeltida järnmöllan vid Tvååker rum, ledd av arkeolog Roger Nyqvist.

I Hylte guidar kulturgeograf Pär Connelid, tillsammans med Jens Lerbom, historiker vid Högskolan i Halmstad, gravfältet Trehörningabacken vid Femsjö.

I Falkenberg sker det dels en föreläsning på Argus om Falkenberg och kungamakt i dansk medeltid av arkeolog Anders Håkansson och bebyggelseantikvarie Malin Clarke, dels går det att på Falkenbergs hembygdsmuseum se och känna på arkeologiska fynd som vanligtvis inte är utställda.

I Halmstad berättar arkeolog Sofie Renström om det medeltida franciskanerklostret vars lämningar finns kvar under Lilla torg.

I Laholm sker ett större evenemang på Lagaholms fästning. Marknad, uppvisning av medeltida dans och showfight, se arkeologiska fynd från trakten, bli dubbad till riddare av Joakim Nätterqvist, med mera.

För mer information om evenemanget, se kalendern för kulturarrangemang.

Närbild av arkeologisk utgrävning.
Fotograf: Markus Andersson (CC BY).

Evenemanget arrangeras av Kultur i Halland – Region Halland, Länsstyrelsen i Halland, Kulturmiljö Halland – en del av Hallands kulturhistoriska museum, Resurscentrum för kulturarv i Halland, Föreningen Hunehals borg, Högskolan i Halmstad, Falkenbergs kommun – Rian, Halmstads kommun och Laholms kommun/Visit Laholm.

Arkeologidagen genomförs nationellt och samordnas av Riksantikvarieämbetet. På Riksantikvarieämbetets webbplats hittar du fler evenemang som genomförs i Halland och i resten av landet.

Johanna Petersson, utvecklare kulturarv, Kultur i Halland
E-post: Johanna.e.petersson@regionhalland.se