Fler tjejer får chansen att upptäcka skogsbranschen på kollo

Munkagårdsgymnasiet, tillsammans med ledande aktörer inom skogsbranschen, arrangerar ett skogskollo för tjejer i årskurs 7–9. Målet är att ge fler tjejer möjligheten att upptäcka den variationsrika skogsbranschen samtidigt som de knyter nya vänskapsband med andra som delar samma intresse.

Publicerad: 2023-06-13 Senast ändrad:

Den 16–17 juni 2023 är Munkagårdsgymnasiet värd för årets Skogskollo för tjejer i Halland. Efter premiär förra sommaren fortsätter Munkagårdsgymnasiet, tillsammans med Derome, Sydved, Södra, Skogsstyrelsen, Hushållningssällskapet, Komatsu, LRF, Jägareförbundet Halland, Arborist Ylva och Hallands skogsallmänning, att inspirera och locka fler tjejer att utforska möjligheterna inom skogsbruket.

Programmet för skogskollot består av aktiviteter som ger inblick i skogsbranschen. Deltagarna kommer att få prova på att köra skogsmaskin, klättra som en arborist, delta i skytteövningar, skruva på motorsågar, lära sig mäta träd och öka sin kunskap om skogen. Lunch serveras ute i fält under första dagen och på kvällen återvänder personal och deltagare till Munkagård för gemensam middag, aktiviteter och övernattning.

Andra dagen inleds med frukost i matsalen följt av en rundvandring på skolans område. Deltagarna får även möjlighet att testa skolans simulatorer och flyga drönare. Kollot avslutas med lunch och diplomutdelning.

–Vi är glada att kunna erbjuda detta kostnadsfria skogskollo, som är en unik möjlighet för tjejer att utforska olika skogsrelaterade arbeten och skapa minnen för livet. Kanske lyckas vi så ett frö som leder till att fler kvinnor tar plats i dessa yrken, och att några av deltagarna tar steget att söka till våra naturbruksutbildningar, säger Maria Johnsson Thorén, rektor för Munkagårdsgymnasiet.

Pressinbjudan

Media är välkomna att besöka skogskollot och träffa deltagarna. Vänligen kontakta Jonas Andersson för att bestämma tid och plats. Den 16 juni håller vi till i Plönningeskogen utanför Halmstad och den 17 juni är vi på Munkagårdsgymnasiet i Tvååker.

Skogskollo för tjejer arrangeras av Munkagårdsgymnasiet i samarbete med Arborist Ylva, Derome, Sydved, Södra, Jägareförbundet Halland, Skogsstyrelsen, Hallands skogsallmänning, Komatsu, Hushållningssällskapet samt LRF.

Jonas Andersson, skogslärare på Munkagårdsgymnasiet
E-post: Jonas.L.Andersson@regionhalland.se