Närsjukvården Halland anmäler händelse enligt lex Maria

Närsjukvården Halland anmäler händelse till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt Lex Maria.

Publicerad: 2023-07-10 Senast ändrad:

Händelsen gäller en man som sökte akut för att benet inte lydde honom. Utredningen gav dessvärre ingen diagnos, men smärtorna i benet tilltar och han flyttar till boende då han inte längre klarar sig hemma. Han drabbas senare av omfattande sår och det visar sig att han är svårt kärlsjuk. Tyvärr går det inte att häva progressen och han avlider i sin sjukdom.

– Då många kliniker och vårdenheter har varit inblandade i ärendet är det svårt att finna enskilda orsaker till att det kunde gå så illa. Anmälan görs för att identifiera om luckor finns i handläggningen och för att se över kommunikationsvägarna, säger Magnus Garell, chefläkare Närsjukvården Halland.

Man har på inblandade enheter rannsakat sin verksamhet i syfte att minska riskerna för att liknande händelser ska inträffa igen.

För mer information, kontakta:
Magnus Garell, chefläkare Region Halland, telefon: 0766-98 60 79.