Pressinbjudan − start för digital tandvård hos Folktandvården Halland

Den 16 april öppnar de första klinikerna hos Folktandvården Halland upp dörrarna för hallänningarna att söka tandvård digitalt via chatt och videosamtal. Det är en ny tjänst som sätter hallänningarna i direktkontakt med personalen på sin valda folktandvårdsklinik. Via chatt, foton och videosamtal kan kunden få hjälp med bedömning av akuta besvär, diskutera behandlingsalternativ, visa synliga förändringar på tänderna eller ställa generella frågor.

Publicerad: 2024-04-12 Senast ändrad:

Satsningen på digitala besök ger hallänningarna nya möjligheter att få tandvård där vi ser en stor efterfrågan att kunna erbjuda digitala alternativ, säger Jelena Sannabo, områdeschef på Folktandvården Halland. Idag får vi många akuta besök till kliniken där kunden inte behövt komma in utan hade kunnat få råd och lugnande information hemma och slippa åka in. För oss innebär det även att besöken på plats kan bli mer effektiva och förberedda. Där det digitala besöket hjälper oss att kunna prioritera vilka som behöver hjälp redan idag och vilka som kan vänta. Något alla vinner på!

Förutom att erbjuda rådgivning av besvär, kan vissa saker som idag görs på plats, till exempel kontroller och uppföljande besök, flyttas från tandläkarstolen till hemmet. Det kan handla om tänder som skadats vid olycksfall där patienten får en snabb bedömning om de behöver komma in för ett bokat besök, eller endast egenvård hemma. Det kan även ersätta dagens fysiska hälsomöten med 1-åringar, med information till föräldrar om hur de ska ta hand om sitt barns tänder. Många besvär i munnen, som blåsor och sår i munnen eller exempelvis problem med visdomständer kan bedömas och ibland behandlas på distans.

− Vi tror att detta blir ett smidigare och enklare sätt att söka tandvård för våra kunder. Att få en bedömning och hjälp här kostar också mindre än ett fysiskt besök. Och tjänsten är helt gratis för barn upp till 23 år samt för våra frisktandvårdskunder, säger Jelena Sannabo.

Vill du vara med på plats och följa när vi öppnar upp chatten på klinikerna?

Anmäl ditt intresse till kontaktpersonerna nedan och vilken klinik du önskar komma till:

16 april: Folktandvården Nyhem,           Jamina Vindal: 070-211 38 53

18 april: Tandregleringen Kungsbacka, Jila Qaljaee: 070-089 94 08