Region Hallands kulturpris delas ut på onsdag

Publicerad: 2021-12-06 Senast ändrad:

Region Halland delar årligen ut ett kulturpris till personer som gjort framstående insatser inom kulturlivet. På onsdag den 8 december avslöjas vem som får årets kulturpris!

Priset delas ut till personer med anknytning till Halland och prissumman är 75 000 kr. Genom priset vill Region Halland uppmärksamma konstnärlig kvalitet och förstärka konstnärlig skaparkraft.

Livesändning från regionfullmäktige

Region Hallands kulturpris delas ut under en ceremoni på regionfullmäktige den 8 december. Följ gärna livesändningen på regionhalland.se från kl. 10. Mottagaren av årets kulturpris befinner sig i utlandet och är därför inte på plats på Arena Varberg.

Förslag på mottagare samlas in under nomineringsperioden juniaugusti varje år. Alla inkomna förslag beaktas, de nominerades meriter sammanställs och är underlag för beslut. Driftnämnd Kultur och skola tar del av förslagen och föreslår en pristagare. Vem som får Region Hallands kulturpris beslutas av regionstyrelsen.

Tidigare pristagare

• 2020: Björn Gunnarsson, litteratur- och teaterkritiker
  • 2019: Nathalie Ruiz, dansare och koreograf
  • 2018: Simon Crawford-Phillips, pianosolist, kammarmusiker och dirigent

Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den ‘Bästa livsplatsen’. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.

förvaltningschef Kultur och skola

Eva Nyhammar