På besök i det halländska Brysselkontoret

Halland är en del av EU. Detta blir allt tydligare när vi gör oss redo att rösta i det kommande EU-valet. Region Halland besökte nyligen Brysselkontoret, där vi som region arbetar för att påverka i viktiga lokala frågor.

Publicerad: 2024-02-08 Senast ändrad:

Visste du att Halland, Småland och Blekinge har ett Brysselkontor? Brysselkontorets uppdrag är att ta tillvara regionernas intressen, påverka och höja kunskap inom viktiga frågor som hälsa, innovation, transport, grön omställning, digitalisering och skog.

Nyligen besökte en grupp politiker och tjänstepersoner från Region Halland Bryssel för att under några fullspäckade dagar få en bild av EU-politiken, parlamentet samt vårt eget och andras arbete med att lyfta viktiga lokala och nationella frågor på EU-nivå.

För det som händer i EU berör och påverkar oss alla. Den 9 juni är det val till Europaparlamentet, där ledamöterna representerar närmare 450 miljoner EU-medborgare.

− Många beslut som tas i EU påverkar svenskar och då också hallänningar. Inte minst nu med krig i världen så blir grundidén med EU väldigt tydlig. Att det är ett projekt för freden. Vi behöver samarbeta kring stora frågor som vi inte löser ut varje land för sig – bland annat frågor som rör digitalisering, energi och klimat, säger Jörgen Warborn, EU-parlamentariker från Varberg.

Eftertraktad praktikplats

Utöver det arbete som görs för regionerna genom Brysselkontoret får unga personer också möjlighet att utvecklas och få nya erfarenheter genom praktik. Sofia Abrahamsson och Janis Daudzvards är vårens praktikanter på Brysselkontoret. Båda har läst Europastudier på universitetet och ska skriva masteruppsats i nästa steg.

De har goda råd till den som vill vara med och påverka.

− Börja med att fylla på din EU-kunskap! Den är dålig i Sverige, kanske för att vi befinner oss en bit bort, för att media inte rapporterar om det så mycket och för att vi inte sett vinsterna riktigt, till exempel för att vi inte varit i krig eller hotats av krig tidigare, tror Janis Daudzvards.

Varför ska jag rösta i EU-valet?

För att vi har mycket att säga till om. EU-valet blir bara viktigare och viktigare. EU avhandlar stora frågor som är viktiga för generationer framåt och redan nu påverkas vi av en majoritet av lagstiftningen, säger Sofia Abrahamsson.

Om Brysselkontoret

Brysselkontoret drivs av den gemensamma organisationen Småland Blekinge Halland – South Sweden. Medlemmar är Region Kalmar, Region Blekinge, Region Jönköping, Region Kronoberg och Region Halland samt Linnéuniversitetet.

Brysselkontoret bevakar regionernas intressen när beslut ska tas i EU, som påverkar utvecklingen i Halland och övriga regioner. Brysselkontoret gör bland annat det genom påverkansarbete och genom att ta tillvara kunskap och dela med sig av information till sina medlemmar.

Här kan du läsa mer om Brysselkontoret

Nyfiken på EU? Europa direkt har svar på dina frågor