Planerna för sjukhusområdena börjar ta form

Publicerad: 2024-04-18 Senast ändrad:

Arbetet med sjukhusstrukturen i Halland fortsätter. Just nu pågår ett omfattande arbete med att omhänderta verksamheternas behov av utveckling av sjukhusområdena. Målsättningen är att Halland ska erbjuda förutsättningar för en hållbar hälso- och sjukvård av hög kvalitet under många år framåt i tiden.

I december 2023 togs ett enhälligt inriktningsbeslut av regionfullmäktige att Halland även framöver ska ha tre sjukhus med två förlossningsavdelningar och två akuter. Ett omfattande arbete är nu i slutfasen för att ta ytterligare steg i planeringen för utvecklingen av sjukhusområdena.

− Det vi gör nu är att vi tittar på olika alternativ för om- och nybyggnationer. Det är ett komplext arbete där vi även fortsatt behöver ha med oss många perspektiv. Det kommer att innebära stora investeringar som behöver hålla över mandatperioder. Därför är det avgörande att vi är enade i den politiska processen, säger regionstyrelsens ordförande, Mikaela Waltersson (M).

Den 19 juni väntas regionfullmäktige ta nästa beslut om prioriteringar i det kommande arbetet. Till grund för beslutet gås olika alternativ igenom där bland annat viktiga samband mellan verksamheternas patientflöden och andra verksamhetsbehov balanseras. Andra viktiga perspektiv är hållbarhet, robusthet, arbetsmiljö och fastighetstekniska förutsättningar. Dessa vägs samman i lokalförsörjningsplanen som nu börjar ta form. Det är en mängd underlag som arbetas fram och diskussion förs bland annat i möten mellan de politiska gruppledarna.

Sjukhusfrågan kommer under lång tid framöver att kräva mycket arbete och därför förstärks nu också programorganiseringen kring frågan. Från och med 1 juni blir Jonny Eriksson programchef för arbetet. Han har lång erfarenhet från olika uppdrag inom Region Halland, senast som ekonomichef och tillförordnad områdeschef för Lednings- och verksamhetsstöd på Hallands sjukhus. Programmet kommer att ansvara för att ta fram beslutsunderlag, belysa olika perspektiv och krav i projektet, skapa projekt- och tidplaner, budgetar och säkerställa att det finns processer för att bland annat följa regelverk och kommunicera med olika intressenter.

− Detta är ett arbete som kräver att vi blickar så långt fram vi kan i tiden för att lägga en god grund för hälso- och sjukvårdens utveckling, säger Mikaela Waltersson. Jag känner mig väldigt trygg med det arbete som görs och att vi kommer landa i välgrundade vägval utifrån vad vi kan veta idag och utifrån de omvärldsanalyser som görs.

Följ arbetet här