Arbetet med sjukvårdsstrukturen i Halland

Halland har goda förutsättningar för välfärd, med hög utvecklingskraft och växande befolkning. Samtidigt ökar kraven på regional och kommunal service. Stora insatser görs och många perspektiv vägs in när framtidens sjukhus i Halland tar form – med fastigheter och lokaler som är funktionella nu och i framtiden och en hälso- och sjukvård med fortsatt hög kvalitet. Nu läggs grunden för god vård och samhällsservice i en framtid med förändrade förutsättningar. Välkommen att följa arbetet!

Halland behåller tre sjukhus

Inriktningsbeslutet, att Halland fortsatt ska ha sjukhus på tre orter, togs utifrån en samlad bedömning av flera olika aspekter, nationella utredningar, tidigare analyser och utveckling inom olika områden. Här kan du läsa mer om de perspektiv som vägdes in i beslutet.

Vägval i det fortsatta arbetet

Under våren fortsätter arbetet med en lokalförsörjningsplan, där verksamheternas behov och sjukhusområdenas förutsättningar vägs ihop för att skapa ett underlag till fortsatta beslut. Olika konsekvenser, möjligheter och vägval ska undersökas och många stora beslut kommer att tas.

Invånares åsikter

Frågan om sjukvårdsstrukturen är en viktig invånarfråga. Det handlar om Hallands utveckling, digitalisering, kompetensförsörjning, fastigheter, ekonomiska förutsättningar och hur vi kan möta framtidens krav. Vi ställde frågan till invånare i Halland: Vad anser du är viktigt när du söker vård i Halland? Här kan du läsa svaren.