Skriv en novell eller poesi på temat rörelse och vinn 15 000 kronor

Publicerad: 2023-06-20 Senast ändrad:

Har du författardrömmar, tycker om att skriva och är dessutom bra på det? Delta i Region Hallands nya skrivartävling Ljudet av ett hjärta! Skriv en novell eller poesi på temat rörelse och tävla om att vinna 15 000 kr. Sista dag för att skicka in ditt tävlingsbidrag är den 24 september.

Illustration med hand och fjäderpenna samt ett diagram med hjärtrytm.

–Jag har länge drömt om att vi ska ha en skrivartävling i Halland som nästan vem som helst kan skicka in till, säger Christina Kall, litteraturutvecklare på Region Halland. Här har vi satt en nedre åldersgräns på 18 år och så ska sökande vara bosatta i Halland.

Christina Kalls utgångspunkt har hela tiden varit en tro på att det finns fler i Halland som är riktigt bra på att skriva eller som kan bli det men som kanske inte befinner sig i de sammanhang där hon som jobbar med litteraturen som konstform oftast stöter på skrivande människor. Hon tycker också det är viktigt att fler olika erfarenheter blir berättade och hörda.

–Litteraturen och det skrivna ordet är grundläggande demokrati- och kulturbärare och därför är det viktigt att fler får möjlighet att ta plats och synas i den litterära och samhälleliga offentligheten, säger Christina.

Med den här tävlingen är förhoppningen att hitta nya litterära röster i regionen eller åtminstone sporra några att sätta i gång att vässa pennan.

–En deadline, vet jag av egen erfarenhet, är alltid bra. Bara det faktum att det finns en slutpunkt för en text och att någon annan som du inte känner kommer att läsa kan göra mycket, fortsätter Christina.

Kvalité är avgörande i urvalet av inskickade bidrag och bidragen i sig kommer vara anonymiserade för juryn som gör bedömningsarbetet.

–De ska bli spännande att se vilka texter vi får in, säger Christina.

Den vinnande texten får 15 000 kronor och publiceras i tidningarna Hallandsposten och Hallands Nyheter. Författarna till de fem bästa texterna kommer att bjudas in till ett särskilt evenemang i november för att läsa en del av sin text inför publik. Andra till femte placering får också ett juryutlåtande om sin text.

Läs mer om skrivartävlingen Nya röster: Ljudet av ett hjärta