PLAY filmdagar bjuder in till en helg fylld av filmäventyr

Spänningen stiger när vi än en gång rullar ut den röda mattan och tänder marschallerna för PLAY filmdagar. Festivalen äger rum i Halmstad över två dagar, den 23 och 24 september, och erbjuder ett smörgåsbord av filmvisningar och inspirerande workshoppar. Det bästa av allt? Det är helt gratis att delta!

Publicerad: 2023-09-19 Senast ändrad:

En röd matta och människor som står utomhus i grupper och pratar.

Festivalen fortsätter att växa och utvecklas och i år är programmet ännu mer imponerande. Vi är stolta över att kunna presentera ett brett utbud av filmer från halländska filmskapare i alla åldrar. Med hela 46 filmer att utforska finns det något för alla, oavsett om du är sugen på spänning, musik, äventyr, komedi eller fascinerande karaktärer.

Upptäck framtida stjärnor

Kortfilmstävlingen PLAY drar i gång redan på lördagen, på kulturhuset Nolltrefem mitt emot Halmstad Teater, med visningar av de yngsta regissörernas filmer i kategorin ”lättvikt”. Här deltar halländska filmskapare som är upp till 15 år gamla. En fantastisk möjlighet att upptäcka framtida stjärnor!

Workshoppar om filmskapandets olika delar

Men PLAY filmdagar handlar inte bara om att sitta i biosalongen. Festivalen erbjuder under lördagen även en rad spännande workshoppar där du får lära dig mer om filmskapandets olika delar. Från animation till smink, virtual reality, filmskådespeleri och andra filmrelaterade ämnen, har vi något för alla – oavsett ålder. Det är drop-in, ingen föranmälan.
PLAY kortfilmstävling fortsätter på söndagen i Figarosalen på Halmstad Teater, med visningar av kortfilmer från regissörer som är 16 år och äldre. Filmerna tävlar om en mängd priser, inklusive bästa foto, bästa manus och bästa skådespelare, bland andra. Publikens röster avgör vinnaren av Publikens pris.

En jury med erfarna filmare

Årets jury för PLAY kortfilmstävling består av erfarna filmare med koppling till Halland: Stina Eriksson, filmvetare och producent, Henrik Hellström, regissör, och Jonathan Lomar, dokumentärfilmare.

Filmerna tävlar i olika kategorier baserat på ålder, från ”lättvikt” för de upp till 15 år, till ”tungvikt” för de mellan 20 och 26 år. Det finns också en kategori för de över 27 år. Kategorierna mellanvikt och tungvikt är också kvaltävling till den nationella finalen under Novemberfestivalen i Trollhättan, också kallad ”SM i kortfilm”.

Unga arrangörer

PLAY Filmdagar genomförs tillsammans med unga arrangörer som har arbetat tillsammans med Linnea Thunberg, kulturproducent i Halmstads kommun, och Annika Westerhult, projektledare för festivalen på Kultur i Halland – Film, Region Halland.

Vi hälsar alla varmt välkomna till årets PLAY filmdagar! Boka in den 23 och 24 september och följ med oss på en oförglömlig resa genom filmens värld.

Se hela programmet för PLAY filmdagar