Direkt till innehållet

Årets medarbetare 2020: Logistikservice

”Vi är vinnarskallar, allihopa”.  Så förklarar Daniel Hedeholt varför han och personalen på Logistikservice blev utsedda till titeln ”Årets medarbetare 2020”. Enligt juryns motivering har Logistikservice ”I en prövande tid och mot tuffa odds har Logistikservice svarat med nytänkande och lösningsfokus…”

– Vi är grymt tacksamma över utmärkelsen, säger Daniel Hedeholt som är chef på avdelningen. Det har varit glädjetårar.

Coronasäkrad lagbild. Årets medarbetare i Halmstad är Johanna Svensson, Claes Lindfeldt, Arben Krasniqi, Christer Nilsson, Jonas Karlsson, Nicole Graper, Erik Wallentin, Rasmus Eriksson, Alexander Ossa, Ulla-Bella Wilhelmsson, David Karlsson, Elisabeth Persson, Gert Karlsson och Daniel Hedeholt.

 

...och i Varberg. Anton Larsson, Elisabeth Kronander, Magnus Johansson, Mats Andersson, Tony Enarsson och Ann Johansson. Foto: Magnus Andersson

 

När pandemin slog till på allvar våren 2020 och det utbröt kaos över hela världen med brist på skyddsutrustning som ansiktsmasker och visir, klarade sig Region Halland bra tack vare att regionen vågade köpa in stora mängder utrustning från nya leverantörer.

– Vi på Logistikservice var redo när coronan slog till, säger Daniel Hedeholt som är avdelningschef sedan 2018.

Logistikservice hade hittat sina arbetsformer och kunde ta sig an den näst intill omöjliga utmaningen som uppstod i att kunna leverera skyddsutrustning till hälso- och sjukvården i Halland – skyddsutrustning som inte fanns.

Snälla, snälla

När trycket var som värst i månadsskiftet mars/april ringde de halländska kommunerna direkt till Logistikservice och bad om hjälp med att få skyddsutrustning: Snälla hjälp oss att leverera!

Daniel blev kallad till ett möte med hela kommunledningen i Halmstad där han fick frågan: ”När kan du börja leverera?”.

– Jag har aldrig sagt att vi kan, svarade Daniel, som just då inte ens hade materiel för att täcka regionens behov.

Direkt efter mötet åkte Daniel till Regionkontoret och träffade Ola Johansson på Hälso- och sjukvårdsavdelningen och berättade om kommunernas önskemål.

– Vi bestämde där och då att vi skulle göra det, säger Daniel.

 

På ett bräde

Sedan dess har Logistikservice hittat nya leverantörer, köpt in och levererat skyddsmateriel till hela Halland och inte bara till regionens verksamheter

Det handlar om ofantliga mängder materiel. Ett normalt år köper Logistikservice in för cirka 8 miljoner kronor, i fjol hamnade summan på 54 miljoner kronor.

Från och med i början på april har alla fått skyddsmateriel levererat fast i mindre omfattning och sedan dess har det aldrig gått tomt en enda gång. Hemligheten var att våga köpa in större mängder och anlita nya leverantörer som inte var upphandlade sedan tidigare.

– Telefonen brann, minns Daniel, som vid ett tillfälle köpte in 7 000 000 godkända ansiktsmasker på ett bräde.

När materialet sedan kom uppstod ett nytt problem:  Var ska vi göra av allt? Lagerutrymmen är inte enorma, men tack vare personalens kreativitet och lite jävlar anamma så lyckades det.

– Vi har skött det här på ett utmärkt sett, säger en stolt och glad Daniel.  Det var tufft i början och det krävdes många långa kvällar, nätter och helger för att få ihop det.

Samarbetet med kommunerna har också fungerat utmärkt och Daniel kan inte nog framhålla värdet av de sex kontaktpersoner han har arbetet ihop med i de olika kommunerna.

 

Hela kedjan

Logistikservice har 30 medarbetare varav 24 arbetar heltid. De har sitt lager på Nymansgatan i Halmstad för alla typer av skyddsutrustning – cirka 1500 olika artiklar. På avdelningen finns inköpare, logistiker, lagerpersonal, transportsamordnare samt chaufförer som sköter de yttre transporter med ett 15-tal bilar.

– Logistikservice ansvarar för hela kedjan från inköp, lagerhållningen, orderplocket till utleveranser, säger Daniel,. Sedan har vi även andra arbetsuppgifter. Vi kör, till exempel, blodanalyser och handikapphjälpmedel.

Logistikservice har genomgått en omfattande resa som team sedan Daniel tillträdde som chef. Då, 2018, såg det lite annorlunda ut på Logistikservice än vad det gör i dag.

– När jag kom in genom dörrarna så kändes det som att komma tillbaka till 70-talet, säger Daniel (som är född 1979).

Han fick uppdraget att skapa en arbetsplats där folk ville arbeta och utvecklas. Då sköttes allting med penna och papper. Nu, tre år senare, är allting digitaliserat och sköts effektivt.

–  Nu fungerar vi som ett lag och ställer upp för varandra, säger Daniel. När coronan kom för ett år sedan var vi redo. Vi sattes på prov och när det visade sig att det fungerar i praktiken så blir man jäkligt glad.

 

Vad är det som gör att det fungerar? 

Sammanhållningen och laget är nummer ett, enligt Daniel. Nummer två är att Logistikservice har en driven (och krävande) chef.

– Vi har hela tiden haft som mål att ha en service som går hela vägen. Från att kunden ringer till att vi levererar.

Daniel har anställt folk med vinnarskallar. Tränar du? Gillar du att tävla? Var går du igång på? Är några av frågorna Daniel ställer när han intervjuar arbetssökanden.

– En hel del av de som är här i dag har spelat fotboll. Man ser när det glöder i ögonen och att de kan lägga in en andra växel.

På lagret räknas det plockrader – x-antal rader ska plockas varje dag.

– De är en tävling mellan personalen och det smittar av sig, säger Daniel. Vi har många medarbetarna som vill göra det där lilla extra.

Det gäller för Daniel också som ger ett minst sagt energiskt intryck under intervjun och inte verkar ha sparat på sig själv under pandemin med arbete både på kvällar och helger.

– Det gäller att ha en förstående fru och barn därhemma (och en god sömn) för att orka med

Medspelare. Claes Lindfeldt är en av de på Logistikservice som har fotbollsbakgrund: "Det har varit ett tufft år, men vi har klarat det för att vi har roligt på jobbet, konstaterar Claes, som ser fram mot en hejdundrande fest. "Det är vi väl värda."

 

Tårtkalas?

Det har inte varit problemfritt under året. Kraven från verksamheterna har varit höga och det har kommit ett och annat ilsket mejl eller telefonsamtal när något blivit fel.

– Stresspåslaget har gjort att vi haft problem längs vägen, säger Daniel, men vi har hanterat det i gruppen.

Det har blivit en hel del positiv respons också – från regionens medarbetare, allmänheten, leverantörer och företag som har velat hjälpa till och skänka utrustning, läsk och godis som personalen på sjukhusen fått ta del av.

På Logistikservice har det i gengäld blivit en och annan tårta ...

– När jag ser att vi lyckas, även om det är små segrar, så har jag varit jädrigt snabb på att köpa tårta, berättar Daniel.

Det har blivit så många tårtor så att det vid ett tillfälle under hösten var någon i personalen som sa: ”Äh, Daniel nu räcker det med tårta”.

Vad de 100 000 kronorna som årets medarbetare får ska användas till är inte klart. Gräddtårta, kanske?

 

På bilderna ovan saknas följande medarbetare. Niklas Karlsson, Philip Grönqvist, Carl-Johans Rapp, Fredrik Lindberg, Jimmy Karlsson, Linda Johansson, Jenni Dahlqvist Lund, Helena Filipsson, Marcus Söderberg och Daniel Nilsson Holmqvist.

 

Senast ändrad: