Raija: ”Vaccinationen är en möjlighet att hålla mig frisk”

Publicerad: 2023-11-06 Senast ändrad:

Yoga på tisdagar, boule på torsdagar, golf minst två gånger i veckan, promenader och gym flera gånger i veckan, så ser 74-åriga Raija Martinssons veckoschema ut. Utöver det skapar hon konst i lättbetong och målar ute i stugan på tomten. Att bli svårt sjuk i influensa eller covid-19 ingår inte i hennes planer.

Det är torsdag förmiddag och dags för ligagolf eller trivselgolf som Raija säger. Regnet öser ner och det blåser 12–13 sekundmeter, betydligt mer i byarna. Prognosen ser inte strålande ut men det stoppar inte de tre åldersrika damerna som bestämt sig för att de ska ut på golfbanan. Klockan slår 11 och det är dags att lämna platsen under taket på klubbhuset. Upp med det stora paraplyet, greppa handtaget på golfvagnen och traska i väg.

– Jag fick mina första golfklubbor i julklapp för 30 år sedan och har spelat sedan dess, jag kan inte tänka mig något bättre. Det är ett bra sätt att umgås med familj, vänner och även andra personer som jag inte känner – det är oftast väldigt trevligt och härligt att umgås med andra. Jag får dessutom frisk luft, motion och så får jag använda hjärnan också, för det gäller att vara fokuserad, säger Raija och ler.

Foto: ROBERT ALMQUIST

På dagens runda har Raija sällskap av Britt 80 år och Ann-Christine som är 71, de har spelat många gånger ihop.

– Det är alltid glatt och väldigt trevligt bland oss åldersrika damer, vi är en trivselliga och har fokus på att ha kul och inte att prestera, men visst är det så att tävlingsinstinkten kommer fram hos oss alla ibland, säger Raija och skrattar.

Efter en halvtimme slutar det regna och solen kommer fram, regnet har lämnat extra små sjöar på golfbanan.

– Det är det här som är tjusningen med att spela golf. När vädret är bra och solen kommer fram är det så vackert och man upplever årstiderna så tydligt på golfbanan. Nu höstens alla färger och på våren, havet av vitsippor, då känner jag nästan en euforisk känsla – det är mumma för själen, säger Raija.

Foto: ROBERT ALMQUIST

Raija Martinsson är en väldigt aktiv 74-åring och gillar att ha mycket omkring sig och att bli svårt sjuk i influensa eller covid-19 vill hon inte.

– Nej, det har jag inte tid med, säger hon och skrattar.

– För mig är det självklart att ta de vacciner som jag rekommenderas – det är ju en chans och möjlighet att hålla mig frisk. Förra året spelade vi golf hela året och det hoppas jag på i år också. Men blir det inte en golfvinter då blir det mer boule istället, säger Raija.

Samvaccination influensa och covid-19

1177.se/Halland bokar du tid för vaccination mot influensa. Vid vaccinationstillfället får du, i riskgrupp, även erbjudande om covidvaccination och behöver inte boka tid för det.

Therese: ”Jag vill skydda mitt barn” – Region Halland

Lisa: ”Jag vill undvika den onda spiralen” – Region Halland