Therese: ”Jag vill skydda mitt barn”

Publicerad: 2023-11-08 Senast ändrad:

Gravid kvinna står och kisar mot solen

Det är en gnistrande höstdag. Solen har precis tinat upp frosten i gräset och solstrålarna värmer fortfarande i ansiktet. De senaste dagarnas blåst har lagt sig och det är bara Nissans bruna vatten som brusar upp vid Slottsmöllans kraftverk, i övrigt känns det lugnt, tryggt och stilla. Precis så som Therese Grönlund gör.

Therese väntar sitt andra barn. Lagom till jul är den lilla pojken beräknad att komma hem till familjen Grönlund. Hemma finns storebror Alvin, snart tre år och väldigt förväntansfull. Båda hennes graviditeter har varit utmanande – illamående, enorm trötthet och foglossningar och för Therese, som jobbar inom vården, har det inneburit sjukskrivning de sista månaderna i graviditeten. Men Therese tar det med ro.

– Det kanske är mitt norrländska arv, säger Therese och skrattar. Min mamma och pappa är båda från Norrland och jag har nog fått lugnet i min personlighet.

Gravid kvinna sitter på bänk och tittar ut över Nissan

Som sjuksköterska och mamma är lugnet förstås en styrka som bidrar med trygghet både för patienter och för barn. I en ganska stressig omvärld är det viktigt för Therese att aktivt jobba med stillheten inombords.

– Jag gillar att skapa en lugn stämning hemma, med lugn musik och tända ljus. Jag mediterar ibland för att ge mig själv egen tid, jag tror det är viktigt för att kunna vara en bra mamma och också kunna hantera stress. Men det är ju inte alltid det lyckas att behålla lugnet med en treåring därhemma, ibland blir det lite kaos, säger hon och skrattar.

– Som i helgen när Alvin och jag skulle baka chokladbollar. Då låg det socker och havregryn över halva bordet och golvet och när jag ville räkna till en matsked så ville Alvin, som är i trotsåldern, räkna till tre och till och med fyra matskedar. Men det blev bra till slut och gott, säger Therese och ler.

Therese arbetar på lungmedicin på Hallands sjukhus i Halmstad och som sjuksköterska vet Therese hur viktigt det är att skydda sig själv mot olika smittor.

– För mig är det självklart att vaccinera mig mot influensa och covid-19. Vaccinationen ger ju inte bara mig skydd utan även barnet när det kommit ut. Sist jag hade influensa var jag sjuk nästan en månad och det är inget jag önskar någon, säger Therese.

Med sju veckor kvar till att bebisen kommer, beräknad till 21 december, ser Therese mycket fram emot julen.

– Jag hoppas att vi hittar julstämningen, att vi får baka lite, ta in julgranen och mysa med familjen, så kommer det kanske en liten Jesus eller tomte på julafton, säger hon och ler.

Samvaccination influensa och covid-19

1177.se/Halland bokar du tid för vaccination mot influensa. Vid vaccinationstillfället får du, i riskgrupp, även erbjudande om covidvaccination och behöver inte boka tid för det.

Raija: ”Vaccinationen är en möjlighet att hålla mig frisk” – Region Halland

Lisa: ”Jag vill undvika den onda spiralen” – Region Halland