Boy: ”Jag vill behålla min hälsa så länge jag kan”

Publicerad: 2023-11-15 Senast ändrad:

Äldre man sitter i gammal fotölj i slottsmiljö

Boy Beckert, 77 år, tar varje chans han får att hitta på roliga saker för att bryta och förgylla vardagen och livet. Att vaccinera sig mot influensa och covid-19 är en självklarhet för att hålla sig så frisk som möjligt för att kunna följa med på alla äldreboendets aktiviteter. Boy bor sedan drygt två år på Kattegatts äldreboende i Halmstad och var en av de första att anmäla intresse för utflykten till Wapnö slott – ölprovning.

Ute är det grådisigt och ruggigt. Regnet hänger i luften men inne på slottet är det varmt och ombonat. Det är högtidligt på något vis, med den enorma kristallkronan, de gustavianska stolarna och de gulgröna marmorerade väggarna. De vita linnedukarna är välstrukna och borden är dukade med fyra välputsade glaskupor, vattenglas, tallrikar och silverbestick – det är dags för ölprovning med tilltugg.

En efter en rullar de in över den stora slottströskeln, rullatorerna med sina förare. De höga dubbeldörrarna står båda öppna för att välkomna de som sitter i rullstol in i värmen, de kommer med lite hjälp över tröskeln in i slottets foajé, andra går för egen maskin. En av de 26 deltagarna är Boy. Han ställer sig bredvid mig och spricker upp i ett leende.

– Kolla där, där är min gamla lumparkompis, det är ju kul att träffas så här. Vi låg på samma regemente ihop, men det är många år sedan, säger han och ler.

– Jag tar varje chans jag får att hänga med på utflykter och aktiviteter som personalen på äldreboendet ordnar, det betyder jättemycket för mig, säger Boy. Roligast är när vi är ute och äter god mat, fortsätter han.

Guiden Kevin hälsar alla deltagarna och personalen från tre äldreboenden i Halmstad välkomna på ölprovningen. Fyra öl med olika karaktär ska provas och till det serveras charkbricka med olika korvar, skinka, tunt knäckebröd och olika ostar med marmelad. Stämningen är uppsluppen och en av deltagarna säger plötsligt ”något finare kalas har jag inte varit på”.

– Spännande, den här smaken känner jag inte alls igen, konstaterar Boy och håller upp två glas mot fönstret och jämför färgen på innehållet, sedan tittar han runt och säger till sina bordgrannar:

–Vet ni vad alkoholfri öl kallas på lite vulgärt språk…? Kompromisskiss, säger han och skrattar. Emelie Helmstad, konceptansvarig för Kattegatts äldreboende och de andra bordsgrannarna viker sig av skratt.

En äldre man och ung kvinna sitter vid matbordet och skrattar
Foto: ROBERT ALMQUIST

Att åka på ölprovning är bara en i raden av aktiviteter som äldreboendet ordnar. Tidigare har, de som kan, besökt en gårdsbutik med tillhörande fikastund, tittat på HBK på Örjansvall, åkt på utflykt till havet med packad picknickkorg och åkt en dag på naturreservatet Biskopstorp med korvgrillning och fiske.

– När jag flyttade till äldreboendet för drygt två år sedan så trodde jag att det var slutet för mig, jag låg bara och tittade i taket. Men det var det inte, berättar Boy.

– Jag försöker hålla mig så frisk jag kan och att ta influensasprutan och även covid är självklart – jag vill behålla min hälsa så länge jag kan, säger Boy.

Efter drygt två timmar på slottet är det dags att bege sig hemåt med nya smakupplevelser och goda minnen i bagaget. Men först hinns glaset höjas ytterligare en gång.

– Skål för er, mina vänner, säger Boy och höjer glaset mot sina bordsgrannar.

Äldre man skålar med yngre kvinna vid middagsbord.
Foto: ROBERT ALMQUIST

Samvaccination influensa och covid-19

1177.se/Halland bokar du tid för vaccination mot influensa. Vid vaccinationstillfället får du, i riskgrupp, även erbjudande om covidvaccination och behöver inte boka tid för det.

Raija: ”Vaccinationen är en möjlighet att hålla mig frisk” – Region Halland

Therese: ”Jag vill skydda mitt barn” – Region Halland