Behörigheter

För att kunna arbeta i Cosmic behöver du behörighet till systemet.

Hantera behörigheter i Cosmic

För anställda i Region Halland och Vårdval Halland

Behörighetshantering för anställda inom Region Halland och alla vårdcentraler inom Vårdval Halland sker via applikationen One Identity, Region Hallands plattform för att hantera identiteter och åtkomst.

One Identity Länk till annan webbplats.

Instruktioner och guider för One Identity Länk till annan webbplats.

För övriga privata vårdgivare

Behörighetshantering för övriga privata vårdgivare sker via en central organisation på regionkontorets Hälso- och sjukvårdsavdelning, inför och direkt efter Cosmicinförandet.

Under våren kommer privata vårdgivare att introduceras till One Identity för egen hantering av behörigheter.

Användarens grundbehörighet i Cosmic tilldelas via Sussa-gemensamma användarroller.

Användarroller utgår från olika yrkesroller, till exempel sjuksköterska, läkare, sjukgymnast och styr vad användaren har åtkomst till och kan göra i Cosmic. Baserat på användarrollen kan användaren till exempel öppna journalen, signera en anteckning eller skicka en remiss.

Vid behov kan tilläggsbehörighet som ger utökad åtkomst till funktioner i Cosmic tilldelas användare, som utifrån sitt uppdrag har behov av detta.

Förutom användarrollen behöver varje användare också en behörighet till en eller flera vårdenheter, där användaren arbetar.

Glöm inte ditt SITHS-kort!

För att kunna logga in i Cosmic behöver du använda ditt SITHS-kort. Om du råkat glömma ditt kort hemma eller behöver ett reservkort, gör så här: Reservkort SITHS Länk till annan webbplats.

Behörighet till system i läs- och skrivläge

Tänk på att du fortfarande behöver behörighet till de system som Cosmic ersätter för att kunna läsa tidigare registrerad information i dessa system, till exempel VAS och NCS. Beställning av läs- och skrivbehörigheter till dessa system sker via Virgam Länk till annan webbplats. alternativt blankett Länk till annan webbplats., på samma sätt som idag.

Chefer behöver hålla koll på information i Hallandskatalogen

Det är viktigt att informationen i Hallandskatalogen (HAK) är uppdaterad, inte bara med vår verksamhetsinformation utan även informationen om våra medarbetare för att felaktig information i HAK kan få stora konsekvenser och påverka patientsäkerheten och möjligheten för våra medarbetare att kunna använda Cosmic och andra system.

Chefsansvaret i HAK

Ansvaret för information i Hallandskatalogen följer chefsansvaret i Region Halland. Varje chef har ansvar för att informationen i HAK löpande hålls uppdaterad, är korrekt och går att lita på. Till sin hjälp har man sina kataloguppdaterare.

Vad innebär chefsansvaret i HAK?

Vet du inte vilka verksamhetens kataloguppdaterare är?

Hallandskatalogen är Region Hallands lokala HSA-katalog och den datakälla som ligger till grund för hur vi ger våra medarbetare åtkomst till Region Hallands nätverk och datorer samt behörigheter i interna system och tjänster, bland annat Cosmic. Dess innehåll används också för behörigheter i tjänster inom nationell e-hälsa och hallänningens möjlighet att hitta och kontakta oss via 1177.

Gör så här för att uppdatera HAK

För att göra en uppdatering i HAK, till exempel en organisationsförändring; skapande, ändring eller borttag, behöver du lägga ett ärende i denna mall:

Ärende till HAK Länk till annan webbplats.

Lägg ditt ärende så tidigt som möjligt, helst innan det bestämts hur förändringen ska göras. Ärendet hanteras av företrädare för HAK, HR (Personec), Agresso och Journalsystem så att ändringen kan genomföras på ett likartat sätt i alla dessa system.

Senast ändrad: