Statusuppdateringar

Här publiceras löpande information om status för arbetet med att införa Cosmic. Större driftstörningar hittar du som vanligt på intranätet eller Vårdgivarwebben.

Statusuppdateringar

Hantera prenumeration

  • Vårdpersonalurval blivit tomma efter automatisk uppdatering


    Problemen som många användare upplevt med att vårdpersonalurval blivit tomma har koppling till en teknisk lösning som automatiskt uppdaterar urvalen utifrån behörighetstilldelning. Ett sätt att minimera risken för att urvalen blir tomma är att glesa ut dessa uppdateringar. Det sker nu kl. 06:00, kl. 12:00 och kl. 18:00 dagligen. Detta innebär dock att urvalen endast uppdateras dessa tider.Fortsatt felsökning kring grundproblemet pågår.

  • Uthopp från Cosmic till Nationell Patientöversikt (NPÖ)


    Vissa användare kan uppleva problem med uthoppet från Cosmic till NPÖ.

    Om ni får felmeddelandet "Ett fel inträffade" och/eller "Fönstret kunde inte laddas" vid uthopp till NPÖ använd istället direktlänken www.npo.se Länk till annan webbplats. för att nå NPÖ.
    Felsökning pågår tillsammans med Cambio.

  • Provtagning - Information inför besök skickas via 1177.se eller brev med standardfraser. Provtagningsunderlaget i Cosmic skicka ej längre till patient


    Sedan driftstart av Cosmic har det varit bekymmer när patienter får provtagningsunderlag från Cosmic hemskickat. Underlaget är inte utformat för patient, flertalet uppgifter är missvisande och att tid ska bokas innan på många provtagningar saknas. Konsekvenserna är många och inträffar varje dag.Från och med nu slutar vi skicka provtagningsunderlaget från Cosmic till patient, istället skickas ärende i 1177.se eller, om det behövs, brev med standardfraser som är framtagna. Beställnings-id, patientavgift samt hur många dagar innan prover ska tas fylls i av vården innan utskick.
    • Mallarna i 1177.se skjuts ut till alla mottagningar på måndag 16 juni och kan då börja användas direkt.
    • Fraserna för brev läggs in i frasbiblioteket i Cosmic för alla mottagningar under kommande veckor. Under tiden kan texterna som finns i presentationen vid behov användas och kopieras in manuellt i brevmall.
    Rutinen om beställning och svar samt lathund för hur skicka information inför provtagning digitalt via 1177.se är under uppdatering.Mer detaljer om problembild och lösning finns i presentationen Länk till annan webbplats. på sidan om kallelser på vårdgivarwebben. Länk till annan webbplats.

  • Glöm inte markera akuta röntgenbeställningar i Cosmic


    När du som remittent lägger en akut röntgenbeställning måste du själv ändra från ”Rutin” till ”Akut”, se bild.Arbetar du på akutmottagningen är ”Akut” redan förvalt.Klicka på rubrik för "förstorad" bild


  • Bevakning av remisser


    Det är av yttersta vikt att respektive enhet kontinuerligt bevakar och hanterar både sina inkommande och utgående remisser utifrån instruktionerna kring Bevakning av remisser i regionala rutinen Cosmic - Remisshantering Länk till annan webbplats.Detta för att patienter inte ska riskera falla mellan stolarna. Viktigt också att remisser som inte längre är aktuella avslutas, för att på så sätt minska risken att fel remiss väljs i framtiden.Se Bilaga 1 - Mall för lokal rutin för bevakning av Inkommande remisser respektive
    Bilaga 2 - Mall för lokal rutin för bevakning av Utgående remisser i rutinen, för mer information om vilka olika remisshändelser/status som måste bevakas, samt instruktioner hur respektive bevakning ska filtreras.
    Även Privata vårdbegäran skapade via Remissväljaren och Automatiska privata vårdbegäran som skapas när man använder Sökorsak måste avslutas när remissen inte längre används för planering/bokning.För att återfinna och kunna hantera dessa remisser ska Visa, som inkluderar remisser skapade via Remissväljaren, bockas i under Remisstyper, vid filtrering i Inkommande remisser, se bild.Klicka på rubrik för "förstorad" bild


  • Efter uppgraderingen av Cosmic till ny version, SSR 1.6 SP13, kommer det eventuellt finnas påverkan på uthoppet till Interinfo


    Varje gång man har loggat in i Cosmic kommer det fungera att göra ett första uthopp till Interinfo man kommer in på patienten men om man senare behöver göra en ny beställning kommer man istället till inloggningssidan av Interinfo . Om detta inträffar finns det tre möjliga lösningar:Klicka på rubrik för "förstorad" bilder 1. Logga in i Interinfo med era användaruppgifter dvs enligt reservrutin, se bild 1.2. Logga ut från Cosmic och logga in igen. Uthoppet ska nu fungera igen och ni kommer direkt till patienten i Interinfo , se bild 2.

    3. Ring blodcentralen
    Som information till bilderna är det testpatienter som används.
    Bild 1

  • Uppdaterad utskrift av Läkemedelsberättelse (efter uppgradering av Cosmic till SSR 1.6 SP13)


    I fliken Läkemedelslista går det att skapa en läkemedelsberättelse som kan skrivas ut och ges till patienten. Läkemedelsberättelsens innehåll inkluderar bland annat alla ändringar av läkemedelsbehandlingar under flikarna Läkemedelslista samt Vaccinationslista. Vid utskrift är nu även de aktiva ordinationernas detaljer tillagda så det går att jämföra informationen från kolumnen Ändring i läkemedelsberättelsen.Klicka på rubrik för "förstorad" bild


  • E-recept - Olika förpackningsstorlekar vid en förskrivning borttaget (efter uppgradering av Cosmic till SSR 1.6 SP13)


    När man tidigare skickat e-recept har det gått att välja olika sorters förpackningar samtidigt i fliken Utkorg, exempelvis 1x20 och 1x30, för en förskrivning. Detta har inneburit att ett recept för varje förpackning har skapats hos mottagaren och därmed medfört en risk för missförstånd. För att undvika denna risk är det nu möjligt att välja endast en förpackning.Klicka på rubrik för "förstorad" bild


  • Viktigt Säkerhetsmeddelande (FSN) rörande Cambio COSMIC (kopierat från originalet).
    Detaljerad information om funktionen ”Byt styrka” saknas i användarmanualen för COSMIC’s läkemedelsmodul


    Det här meddelandet innehåller viktig information som gäller COSMIC. Cambio rekommenderar att alla som använder påverkade versioner av produkten följer rekommendationerna i det här meddelandet. Omfattning/version: COSMIC 3.12, 4.0, 4.1 (Vigilance referens: VIG-507) Det saknas information i dokumentet ”COSMIC Medication – Introduktion & Användarmanual” om hur urvalet av tillgängliga produkter i funktionen ”Byt styrka” avgörs.När funktionen ”Byt styrka” används så kan styrkor och olika produkter väljas i varsin lista. Vilka produkter som visas som valbara beror på vissa kriterier. Det åligger användaren att säkerställa att vald produkt i urvalet är lämplig för patienten.Observera att bilderna är från en intern miljö och urvalet och informationen om produkterna kan skilja sig från hur det ser ut i andra miljöer.Klicka på rubrik för "förstorad" bild Kriterier för urval COSMIC jämför egenskaper hos ordinationen med egenskaper hos produkter i produktkatalogen. Följande egenskaper behöver överensstämma för att produkten ska visas i urvalet:COSMIC 3.12: ATC-kod, Läkemedelsform, Administrationssätt tillsammans med LäkemedelstypCOSMIC 4.0 och 4.1: ATC-kod, Läkemedelsform, Administreringsväg tillsammans med Läkemedelstyp och i förekommande fall, Administreringsmetod tillsammans med LäkemedelstypOm endast en produkt finns tillgänglig Om användaren väljer en styrka som endast har en produkt tillgänglig i urvalet så kommer COSMIC att automatiskt välja den produkten.Kliniska följder:
    Det finns risk att ordinatören tror att produkterna i urvalet alltid ingår i samma utbytbarhetsgrupp och väljer en produkt för ordinationen som inte är lämplig för patienten.
    Vi har därför vidtagit följande åtgärder:
    Vi kommer att uppdatera dokumentet ”COSMIC Medication – Introduktion & Användarmanual” med information om hur urvalet i ”Byt styrka” fungerar så att det blir tydligare för användare.
    Ni bör vidta följande åtgärder:
    Uppmärksamma användarna på hur funktionen ”Byt styrka” fungerar.
    Återrapportering:
    Ingen återrapportering krävs.



  • VAS - Förlängning av efterregistreringsperiod


    På förekommen anledning då det från en del verksamheter, med varierande orsaker, inkommit behov av mer tid för efterregistrering i VAS, har beslut tagits att förlänga behörigheterna i VAS för användare med skrivroll till 1 oktober 2025 (upphör 2025-09-30).Det finns fortfarande kvar oskrivna diktat i Medspeech och verksamheten uppmärksammas därför att gå igenom sina respektive klinikdiktatlistor i Medspeech och säkerställa att dessa diktat skrivs ut och blir dokumenterade i VAS.

  • Tematräffar om hantering av läkemedel i Cosmic


    För mer information, följ länken Tematräffar om hantering av läkemedel i Cosmic Länk till annan webbplats.

  • Uppdaterad 2025-05-26 - Problem vid ifyllnad av blankett: FK3220 – Läkarutlåtande för omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning


    Vid användning av blanketten FK3220 (Läkarutlåtande för omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning) placeras barnets namn och personnummer felaktigt i fältet avsett för barnets föräldrar. Justering behöver göras manuellt och uppgifterna bör noggrant kontrolleras före utskrift.Felet är rapporterat och vi inväntar åtgärd.
    Felet är åtgärdat och problemet är löst.


  • Myndighetsrapportering - listningsuppgift för folkbokförda kan saknas


    I Cambios uttag av uppgifter för myndighetsrapportering har vi upptäckt att listningsuppgift för folkbokförda saknas för många patienter.För att vårdgaranti inom 3 dagar i primärvård/medicinsk bedömning ska gälla för patienten så krävs att man är listad på den vårdcentralen. Vid rapportering till SKR behöver därför listningsuppgifter kunna rapporteras. För att säkerställa att korrekt listningsinformation finns på patienten måste man i samband med bokning kontrollera listningsinformationen i Cosmic.Instruktion: öppna patientens Patientkort och gå till fliken ”Vårdval” . Om listningsinformationen saknas eller är felaktig – klicka på ”Uppdatera nu” samt ”Spara” i nedre högra hörnet av patientkortet. Om inte detta görs kommer inte listningsinformationen med.

  • Telefonnummer i brevmall


    När man dokumenterar i brevmall i Cosmic behöver man säkerställa att telefonnumret uppdateras vid byte av enhet. Om telefonnumret inte har uppdaterats automatiskt, måste det i dagsläget justeras manuellt.

  • Röda besökskostnader i Faktureringsöversikten


    Som ni alla fått information om tidigare så har vi haft fel kring röda poster för "Besökskostnad " i Faktureringsöversikten mellan den 29 mars - 31 mars. Detta fel finns inte från den 1 april 2025. Felet var att när en DRG - post åtgärdades dessa dagar så blev plötsligt "fiktiv besökskostnad" röd. Svaret vi fick från Cambio som åtgärd var att ni var tvungna att göra om betaldelen på denna post för att posten skulle bli grön.Detta testades av er i vården med återkoppling att det inte fungerade, posten låg fortfarande som röd. Det vi har sett är att om man gjort denna rättning som vi informerat om så går posterna över i exportfilerna även om posten för besökskostnad är röd. Har man inte gjort denna rättning så behöver den göras för att vårdkontakten som helhet ska gå över.Hur kan ni se vilka poster som behöver åtgärdas? I Faktureringsöversikten kan ni söka på datumurval: 29 mars till 31 mars , välj produkt "Alla i urval " och status "Ej rapporterad ", se bild.Finns det poster i detta urval "ej rapporterad " där "besökskostnad " ligger röd, behöver ni gå till kassan och ångra betaldel och sen klicka på Spara. Klicka på rubrik för "förstorad" bild


  • Uppdaterad - Cosmic testmiljö begränsad åtkomst


    Från och med den 30 maj 2025 kommer vi att begränsa åtkomsten till testmiljön. Anledningen är att det är den enda tillgängliga miljö vi har för att kunna kvalitetssäkra nya versioner av Cosmic och återskapa fel som upptäcks i produktion. Eftersom vi inte kan återställa testmiljön är det oerhört viktigt att den inte fylls med data som påverkar kvaliteten i tester.

    Begränsningen av åtkomst kommer vara permanent.

    Se även information, se Driftstörning på Region Hallands Intranät - Cosmic testmiljö begränsad åtkomst Länk till annan webbplats.


  • Diktat i Medspeech ska skrivas klart innan 25 maj 2025


    Den 26 maj kommer skrivrollen i VAS att inaktiveras och då försvinner möjligheten att skriva diktat. Därför måste verksamheten se till att alla diktat i Medspeech är färdigskrivna senast 25 maj.För eventuella korrigeringar efter 25 maj läggs ärende i SD+ med information om vad som ska ändras.

  • Läsroll VAS Läs (AN8)


    Menyval Försäljning har lagts till i AN8 - Besök per patient för att man ska kunna göra utskrifter.

  • Läsroll - VAS Läs (JO1)


    JO1 har lagts till på läsrollen för att man ska kunna göra journalutskrifter.
    JO1 finns också i rollen - VAS Admin Läs.


  • Ny uppdatering i "Guide för kända fel"


    För mer information, följ länken Guide för kända fel Länk till annan webbplats.Uppdatering: nu är innehållsförteckningen klickbar igen.

  • Kontakttyp ”Förberedande åtgärd”


    Vi har en rutin i Halland för kontakttyp ”Förberedande åtgärd” som används för bl. a avgiftsfria provtagningar. När denna kontakttyp används har det plötsligt nu blivit så att betaldelen öppnar sig. Detta är uppe med Cambio så vi får se hur de kan hantera/justera detta.När betaldelen öppnar sig sätter ni patientavgift "avgiftsfritt" om det inte är ett barn, äldre eller en person med frikort.

  • Faktureringsöversikten


    Nu ska det fungera att gruppera Varuförsäljningar som är gjorda på läkare utan att felmeddelande dyker upp. På Varuförsäljningar sätter ni diagnos Z76.9. Vi kommer att lägga in avtal för varuförsäljning så att dessa poster inte hamnar i Faktureringsöversikten men fram till att denna är på plats får varuförsäljningarna hanteras med ovan kod.Det ska även fungera att gruppera de vårdkontakter till läkare som är gjorda med kontakttyp "Administrativ åtgärd - kostnad" . Inget felmeddelande ska dyka upp. Gäller övriga privata specialister gällande receptförnyelse och telefonkontakter.Om inte ovan fungerar får ni återkomma till Britt-Inger Pettersson,
    Britt-Inger.Pettersson@regionhalland.se.


  • Angående avlidna patienter med reservnummer från VAS


    Gällande patienter med reservnummer i VAS och som har markerats som avlidna i VAS så sker det ingen synkning mot folkbokföringsregistret Master att patienten är avliden. Därmed har de migrerats över till Cosmic men är alltjämt inte registrerade som avlidna i Master.Åtgärden är att när man ev. stöter på en sådan patient är att avlidenmarkera dem i Cosmic med datum som återfinns i VAS.

  • Information om migrerad data – Tillväxtkurva


    Inför driftstart i Cosmic har mätvärden i VAS för Tillväxtkurva överförts till motsvarande funktion i Cosmic. Den största delen av data migrerades under vecka 6, 2025. Ytterligare migrering genomfördes under vecka 12 samt slutligen på morgonen den 28 mars 2025.Observera följande begränsningar för migreringen:
    • Eftersom det inte var möjligt att slå ihop värden från PMO och VAS/Pc PAL beslutades det att VAS/PcPAL skulle vara "master". Därmed har mätvärden som endast registrerats av Barnhälsovården i PMO innan driftstart inte migrerats.

    • Mätvärden för patienter som hade reservnummer i VAS har inte migrerats.

    • Endast nya mätvärden har ingått i de senare migreringstillfällena – inga ändringar i redan migrerad data har uppdaterats.

    • För patienter som fyllt 18 år (per definition vuxna) har mätvärden inte migrerats. Har patienten fyllt 18 år mellan de olika migreringstillfällena har endast mätvärden i första migreringen överförts.

    • Värdet som registrerats samma datum som födseln har inte migrerats över.

    • Föräldrars mätvärden har inte migrerats.


  • Ny uppdatering i "Guide för kända fel i Cosmic"


    För mer information, följ länken Guide för kända fel i Cosmic Länk till annan webbplats.

  • ICD10 kod vid varuförsäljning – använd en tillfällig workaround


    I Faktureringsöversikten hamnar tyvärr varuförsäljningskontakter som är gjorda i kassan på läkare med röda poster för DRG. Det är lagt ett ärende kring en lösning för att slippa ange ICD10 kod vid varuförsäljning – som i praktiken inte fyller någon funktion men som i nuläget måste anges för att komma vidare vid en varuförsäljning.Det behövs tillfälligt användas en workaround för att kunna gruppera vårdkontakter som läggs upp som Varuförsäljning i kassan på läkare. Denna kod ska användas för att Varuförsäljning ska kunna grupperas.Kod: Z76.9 - Kontakt med hälso- och sjukvården under ospecificerade omständigheter Tyvärr är det så för tillfället att även om vi anger ovan kod kommer det ett felmeddelande "att det inte går att gruppera". Vi har detta som ett ärende hos Cambio och hoppas snart på svar. När detta fel är åtgärdat kan vi sätta ovan kod tills vi har den andra lösningen på plats att slippa gruppera varuförsäljningar.

  • Supporten för Cosmic förändras


    För mer infomation, följ länken Supporten för Cosmic förändras

  • Viktig information gällande tillfälliga adresser i samband med övergången till Cosmic


    Ett viktigt OBS och förtydligande är att s.k. tillfällig adress inte har migrerats maskinellt från VAS till Cosmic. En mindre analys avseende detta har initierats och mer detaljerad information kommer när denna är klar.Tillsvidare uppmanas verksamheterna att vara extra uppmärksamma när det gäller kallelser/korrespondens med patienter som har tillfällig adress och då särskilt barn med s.k vistelseadress. Detaljerad information gällande vad som migrerats maskinellt avseende patientuppgifterVid den maskinella migreringen av patientuppgifter har följande flyttats från VAS till Cosmic; Identitet (personnummer, reservnummer eller samordningsnummer), folkbokföringsadress, SMS avisering med mobilnummer om det inte finns i master samt tolkbehov. Vid patientuppslag i Cosmic hämtas ev. uppgifter om skyddad identitet från folkbokföringsregistret Master.

  • Problem med sms-påminnelser - fel i inställning på en del vårdtjänster


    Det rapporteras från samtliga vårdförvaltningar och privata vårdgivare att det är problem med sms-påminnelser vid en del besök. Patienten får i de fallen ingen sms-påminnelse 48 timmar innan bokad kontakt och inte heller sms 2 timmar innan med länk till mobil självincheckning. Däremot kan de fortfarande anmäla sig till sitt besök via QR-kod som finns på de flesta mottagningar och receptioner.

    Orsaken till problemet är att flertalet vårdtjänster inte har konfigurerats med reminders (sms-påminnelse) enligt beställning som det skulle. Antalet uteblivna besök påverkas och riskerar bli fler än vanligt.

    Frågan är omhändertagen och ska behandlas skyndsamt men kan ändå ta tid då det är ett stort underlag som ska säkerställas. Det finns ingen prognos för när problemet kommer vara löst i nuläget. Inga fler ärenden behöver läggas till supporten när det gäller detta.


  • Instruktion Cosmic/Carita - skärmsläckaren i Cosmic


    Skärmsläckaren i Cosmic aktiveras efter 20 minuters inaktivitet i Cosmic. Carita har inget beroende till Cosmic och påverkar inte Cosmics skärmsläckare. (Beskedet just nu är ändring av skärmsläckningstid kommer ske under v.19. Skärmsläckningstiden kommer då ändras till 240 min.)
    • Om man har Carita öppet, jobbat i Cosmic och skärmsläckaren aktiveras efter 20 minuter inaktivitet, kommer ett meddelande

      Klicka på rubrik för förstorad bild
      (bild 1 av 2)



  • Du måste aktivt ändra prioritet på röntgenbeställningen


    Sedan införandet av Cosmic har det uppmärksammats att akuta röntgenbeställningar har missats att märkas som akuta. Detta medför stor risk för försenad undersökning, i synnerhet jourtid, då dessa beställningar inte kommer för akut prioritering. Vi vill därför uppmärksamma er beställare på att man aktivt måste välja/ändra prioritet från Rutin till Akut när man skriver en röntgenbeställning som är akut. Ett val man gör överst till höger i beställningen.

  • AKnet – Risk för att olika patienter visas i Cosmic och AKnet vid uthopp från Cosmic


    AKnet är Region Hallands doseringsstöd för warfarinbehandling, tidigare Journalia AK.I huvudjournalsystemet Cosmic finns det ett uthopp till AKnet. Det går att få åtkomst till AKnet i Cosmic utan att behöva öppna AKnet via webbläsare som tidigare.Fördelen är att patienten som är vald i Cosmic visas automatiskt i AKnet.Ett fel har upptäckts att om man öppnar AKnet i en webbläsare initialt och sedan gör uthoppet från Cosmic till AKnet (med AKnet öppet i webbläsaren). Då finns det möjlighet att söka fram en annan patient i den integrerade vyn av AKnet i Cosmic.Detta ska inte vara möjligt, leverantören av AKnet felsöker detta.Det rekommenderas att man antingen öppnar AKnet i webbläsaren eller i Cosmic, inte både och.

    Avdelningen för Läkemedels- och journaltjänster
    Digitalisering av hälso- och sjukvård, ITD
    Regionkontoret

    Klicka på rubrik för förstorad bild



  • Support - uppdaterad guide utanför kontorstid


    Support - uppdaterad guide för enhetsstöd eller för specfikt utsedda utanför kontorstidVi har nu uppdaterat guiden för hur man tar skärmdumpar, och hur man korrekt svarar i ärendet skapat av Cambio.

    Guide för skärmklipp Länk till annan webbplats.


  • Läkemedelsordinationer administreras på specifik enhet på akutmottagningar


    Med anledning av uppmärksammade oklarheter vid läkemedelsordinationer efter inskrivning från akutmottagningen förmedlas här ett förtydligande om tillvägagångssätt vid läkemedelsordinationer vid inskrivning till slutenvården.Observera att vid inskrivning av patient till slutenvården från akutmottagning behöver ansvarig läkare ta ställning till vilka ordinationer som fortsatt ska vara gällande på mottagande enhet.Dessa ordinationer behöver ändras från Administrering på specifik enhet (Akutmottagning) till administrering på Vilken enhet som helst .Om ordinationerna ligger kvar som Administreras på specifik enhet (Akutmottagning) visas de under egen rubrik i utdelningsvyn vilket ger oklarheter för den mottagande enheten om dessa läkemedelsordinationer ska administreras eller inte och medför risk att läkemedlen inte ges.Manual för praktiskt genomförande återfinns här:Manual Cosmic – Läkemedel Administreras på specifik enhet. Länk till annan webbplats.Rutin återfinns här:Läkemedel - Ordination Länk till annan webbplats.

  • Information om hantering av ändringar och tilläggsbeställningar av vårdtjänster


    Systemförvaltningen arbetar just nu med att ta fram en process för hur ändringar och tilläggsbeställningar av vårdtjänster ska hanteras. Innan denna process är på plats har supporten inte möjlighet att ta emot denna typ av ärenden.Tills vidare behöver respektive förvaltning själva behålla dessa ärenden. Om ni ser att behovet är akut, är det viktigt att detta framgår tydligt i ärendet — inklusive en motivering till varför det bedöms som akut.Systemförvaltare återkommer så snart den nya processen är färdigställd och kan börja tillämpas.Vill även påminna om att inte skriva i chattar och mail med frågor om vårdtjänster utan allt ska gå via SD+.

  • Problem med att vissa uppgifter inte har migrerats över från VAS/PcPAL till Tillväxtkurvan i Cosmic


    Vi har identifierat att det kan finnas problem med de uppgifter som migrerats från VAS/PcPAL till Tillväxtkurvan i Cosmic. Det verkar som att vissa uppgifter som vi trodde skulle migrerats över inte verkar ha överförts. Medan utredning pågår uppmanar vi samtliga berörda att dubbelkolla och eventuellt korrigera mot den information som finns i VAS.

  • Känt fel att resurser försvinner från urvalslistor


    Flertalet ärenden har kommit in där resurser tidvis försvinner från urvalslistor. Tills vidare rekommenderar vi att du startar om Cosmic när användare saknas i urvalen, då detta hittills har avhjälpt problemet. Cambio arbetar aktivt med att åtgärda grundorsaken.

  • Go-live går över till Cosmic statusuppdateringar


    Nu är det dags, denna sida döps om till Cosmic statusuppdateringar.
    Det gäller från och med klockan 08:30 på måndag den 14 april 2025 och information ligger kvar från go-live/pre-go-live perioden.


  • Länka anteckningar till Uppmärksamhetssignal (UMS)


    Det har uppmärksammats att när man vill länka en Uppmärksamhetssignals-registrering (UMS) till en journalanteckning visas enbart anteckningar som samlats i mappen ”Enhetens anteckningar” på den inloggade enheten. I de flesta fall är detta tillräckligt, men för en del patientflöden och därmed medarbetare är detta inte tillräckligt. Utredning pågår med Sussa om att utöka möjligheten till att få tillgång till regionens alla mappar, så att rätt anteckning kan länkas till registreringen.

    Se bild 1 - Klicka på rubrik för förstorad bild (bild 1 av 2)



  • Notering i tidbok är allmän information


    I Cosmic är noteringar i tidboken synliga för alla som har behörighet att se vårdgivarens tidbok oavsett enhet.Detta för att informationen ska vara tillgänglig för dem det berör. Därför är det viktigt att aldrig skriva personnummer och patientinformation i noteringar.

  • Sökordet - Suicidriskbedömning


    I samband med införandet av Cosmic har det tillkommit en valmöjlighet för risknivåer under sökordet "suicidriskriskbedömning", som heter "risk bedöms inte finnas". Denna risknivå skall inte användas i Region Halland enligt gällande rutin Suicidriskbedömning och handläggning - vuxna från 18 år.
    Läs mer i rutinen
    Suicidriskbedömning och suicidprevention - vuxna från 18 år Länk till annan webbplats.


  • Viktig information angående ordinationsändringar för patienter med slutenvårdsdos!


    Om det finns iordningställda doser när en ordinationsändring eller utsättning ska göras, måste först alla iordningställda doser makuleras. Se bifogade manualer hur ni går tillväga om det blir aktuellt med en ordinationsförändring för de patienter som har fått slutenvårdsdos

    Manual Cosmic - Ändra en ordination.pdf Länk till annan webbplats.
    Manual Cosmic - Slutenvårdsdos läkare och sjuksköterska.pdf Länk till annan webbplats.


  • Brevkallelser justeras av Cambio så text ej kapas – inga fler supportärenden behövs


    Mallarna för brevkallelse innehåller ett flertal fält. Den text som kommer från utskriftsinformation på vårdtjänst syns i både brevkallelse och digital kallelse. I brevkallelse har i flertalet fall texten kapats i högerkant, vilket inrapporterats till Cambio löpande sedan flera månader. Nu har Cambio påbörjat en genomgång där alla vårdtjänster justeras med radbrytning så att inga texter kapas. Det kommer pågå under kommande vecka också då det är många vårdtjänster att gå igenom. Inga fler supportärende ska läggas angående detta – sprid det till era användare.När det gäller texter som läggs in i fältet ”Fritext till vald kallelse” (fritext eller frastext) behöver det kontrolleras i förhandsgranskning och justeras med radbrytning om text kapas av den som bokar innan brevkallelsen skrivs ut. Fältet Särskild information ska enligt rutin i Halland inte användas alls.

  • Sjuksköterskors justering av dosering i Cosmic


    Cambio har aktiverat möjligheten att använda funktionen dosändra för sjuksköterskor i Cosmic.Följande roller går nu att använda i Cosmic och beställa i One Identity. De som redan har fått behörigheten behöver ingen ny tilldelning.
    • Sjuksköterska dosändring
    • Sjuksköterska förskriving+hjälpmedel+dosändra
    Användare som har en användarroll med förskrivningsrätt läkemedel i Cosmic behöver få dubbla roller och växla mellan dessa beroende på vilka funktioner man behöver åtkomst till.Se uppdaterad rutin Läkemedel - Sjuksköterskors justering av dosering Länk till annan webbplats.
    samt manualen Dosjustera läkemedelsbehandling Sjuksköterska Länk till annan webbplats.
    (PPT)Presentation - Behörighet justering av läkemedelsdos Cosmic Länk till annan webbplats.


  • Information till beställare av cytologi-, benmärgs- och patologiprover


    Information till beställare av cytologi- och benmärgsprover:
    Du som beställare ska skicka med en patientetikett med streckkod med glasen för att provet ska kunna registreras. 
    Information till beställare av patologi- och cytologiprover:
    Så fort provet tas i burk/rör eller liknande måste du som beställare ange detta i fältet antal burkar.


  • E-tjänst i 1177.se för sms-påminnelse aktiverad – så hanterar du sms för patienten i Cosmic


    Information har tidigare gått ut om sms-påminnelse (Reminders) i Cosmic – se presentation Länk till annan webbplats.
    Nu är e-tjänsten i 1177.se för aktivering och blockering sms-påminnelser på plats på alla mottagningar som har sms och tidbokning i Cosmic.
    Viktigt:
    • Läs rutinen Cosmic sms-påminnelser Länk till annan webbplats. (Reminders) hur sms aktiveras och blockeras i Cosmic. OBS! Uppdatera aldrig patientens telefonnummer på Reminders-fliken. Då bryts kopplingar med 1177.se m m.
    • Oavsett till vilken mottagning ett ärende kommer in angående aktivering av sms-påminnelse så behöver det genomföras där det kom in. Gäller även blockering av sms från andra mottagningar än den egna. Gäller både om ärende kommer via e-tjänsten i 1177.se eller personen besöker och legitimerar sig på en mottagning.
    • Kom ihåg att fråga varje patient i receptionen eller vid besöket om hen har fått sms- påminnelse (gäller vid ankomstregistrering). En del patienter som hade samtyckt till sms-påminnelse, och är vana att få det stödet, kunde inte migreras och de vet inte om det. Viktigt också för att antalet uteblivna besök inte ska öka.


  • Enhetsöversikten - Dagvårdskontakterna ska avslutas när de är utförda


    Det är viktigt att avsluta alla dagvårdskontakter när de är utförda och patienten inte längre är kvar på enheten. Dagvårdskontakter som inte är satta som utförda och avslutade när patienten inte längre finns på enheten riskerar på sikt att bidra till seghet i systemet för alla som använder Enhetsöversikten, dagvårdskontakterna kommer att räknas som aktiva tills de avslutas och räknas in i totalen för samtliga vårdkontakter.

  • Faktureringsöversikten


    Faktureringsöversikten är en bevakningsfunktion som bör bevakas varje dag. Denna översikt hanterar poster på en vårdkontakt som inte är klara för export. Det finns olika färger:
    • Grön färg = posten är klar
    • Vit färg = inget som behöver åtgärdas då denna rad inte är obligatorisk
    • Röd färg = posten behöver åtgärdas
    Ett fel har upptäckts att när raden för DRG är röd, den åtgärdas och blir grön, så blir plötsligt raden för besökskostnad Röd (som tidigare var grön). Klickar man på raden visas ett felmeddelande.Felsökning för detta pågår hos Cambio.

  • För de patienter som omfattas av vårdgarantin


    I Cosmic behöver vi följa vårdgarantipatienterna på ett annat vis än i VAS.För att kunna handlägga patienten enligt rutin Cosmic - Hänvisning vårdgaranti Länk till annan webbplats. krävs att både kategori 1 och kategori 2 anges för patienten i Planerade vårdåtgärder .Kategori 1 ska beskriva orsaken till varför patienten behöver vård.Kategori 2 ska beskriva vilken vårdgarantikod som gäller.Både kategori 1 och kategori 2 måste vara ifyllda korrekt för att Vårdgarantiservice ska kunna hitta lämplig annan vårdgivare för patienten. Om kategori 1 saknas kan inte vårdgarantiservice handlägga patienten vidare.Vårdgarantikoderna har beställts via hälsoinformatik och finns valbara som kategori 2 för de enheter som ska ha dem.Saknas lämpliga orsaker i kategori 1 behöver verksamheten skyndsamt lägga ärende till support för omhändertagande. Beskriv i ärendet att det finns behov av fler kategorier för att kunna hantera vårdgarantipatienter. Därefter tar handläggare från ITD kontakt med er i verksamheten.

  • Blankett - Läkarutlåtande för omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning


    Vid användning av denna blankett behöver användaren uppmärksamma att barnets uppgifter med namn och personnummer placerar sig i felaktiga fält. Detta går manuellt att justera så att uppgifterna hamnar rätt. Det arbetas med en ny version av blankettmallen för att rätta felet. Men det finns i dagsläget inte något beslutat datum för när levererans till Region Halland av denna version kommer att ske.

  • Planerat driftstopp för katalogimport kemi


    Fredag den 4 april klockan 9:30 till 9:45 sker planerat driftstopp.Under driftstoppet kommer användare inte att kunna skicka beställningar till kemi. Verksamheterna kommer heller inte kunna ta emot kvittenser och svar för samtliga discipliner inom Beställning och svar.Driftavbrottsrutiner gäller.

  • Provtagaren måste trycka på ”skicka-knappen”


    I Cosmic hanteras endast prover där provtagaren aktivt trycker på ”skicka-knappen”. Detta innebär att prover som inkommer till klinisk kemi, inte kommer att hanteras förrän beställningen är skickad.I nedanstående rutiner och manualer finns information för att säkerställa att alla beställningar blir skickade i Cosmic, samt vilka möjligheter som finns för att hitta beställningar som av någon anledning inte blivit skickade.Det är viktigt att fastställa arbetssätt som innebär att provtagaren kommer ihåg att trycka på ”skicka-knappen” i samband med att provet är taget. Vid tillfällen då provet tas av annan provtagare än beställande enhet, ska man säkerställa att beställningen är skickad, då bevakning ej är möjlig från provtagarens sida. Skickar man beställningen i efterhand ska man ange korrekt provtagningsdatum och tid.Manual Cosmic - BoS Beställning Klinisk Kemi Länk till annan webbplats.Beställning klinisk kemi och mikrobiologi sid 2-4: Cosmic - Beställning och svar, BoS Länk till annan webbplats.Bevakning av ej utförda beställningar sid 21: Cosmic - Beställning och svar, BoS Länk till annan webbplats.

  • Löst 3 april: Provsvar från VAS visas inte i NPÖ och 1177 Journalen


    Detta är nu löst.Inga provsvar från VAS syns i Nationell patientöversikt (NPÖ) eller 1177 Journalen. Provsvar från Cosmic syns dock. Felsökning pågår.

  • Information gällande förskrivning av hjälpmedel i Cosmic


    Cambio har konfigurerat bort problem kopplat till förskrivning av hjälpmedel. Nu behöver verksamheter tilldela användare rätt användarroll med förskrivningsrätt.

    Användarroller kopplas mot användarens personliga förskrivarkod eller gruppförskrivarkod, se bild.

    Klicka på rubrik för "förstorad" bild



  • ”Preliminärsvar önskas” fungerar inte på röntgenremiss


    På remissmall till röntgen finns ”Preliminärsvar önskas” som valbart alternativ i Cosmic. Röntgen Halland ger inte ut preliminära svar. Att kryssa i valbar ruta får ingen effekt.Arbete för att ta bort alternativet på remissmallen pågår.
    skärmbild

  • Uppmaning - använd "hänglåset" i Cosmic


    Det finns en liten risk att man inte låser systemet med de metoder som tidigare beskrivits i manualen därför uppmanas ni att använda hänglåset, se bild.
    Bildförklaring - Symboler i ordningsföljd från vänster:
    1. Vill du avsluta Cosmic? Stänga ned.
    2. Vill du logga ut?
    3. Vill du byta användarroll och arbetsenhet?
    4. Hänglåset - Cosmic är låst av användaren som kan fortsätta på samma ställe i Cosmic när den kommer tillbaka.
    Kom ihåg att spara det du håller på med när du går ifrån datorn och låser Cosmic.Manual — Cosmic - Inloggning i Cosmic Länk till annan webbplats. - kommer att uppdateras inom kort.

    Klicka på rubrik för "förstorad" bild



  • Viktigt att dubbelkolla uppmärksamhetsinformation (UMS) i Cosmic


    Uppdaterad 2 april! Mer information via länk Viktigt att dubbelkolla uppmärksamhetsinformation (UMS) i Cosmic

  • Tillåtet att börja efterregistrera i VAS Läs från kl. 12 idag


    Från och med klockan 12 idag är det tillåtet att enligt rutin börja efterregistrera i VAS Läs.Länk till rutin; Hantering vid övergång till Cosmic - överföring och åtkomst till journaluppgifter Länk till annan webbplats.

  • Tidbok till Klinisk kemis provtagningsenheter är stängda denna vecka (14)


    För akut tid för provtagning som måste ske denna vecka ring 010 – 476 19 77Från måndag 7 april kan verksamheter som har åtkomst till Klinisk kemis tidbok boka in patienter för provtagning som vanligt.Rutin - Behörigheter i Provtagningens Tidbok; Klinisk kemi Halland Länk till annan webbplats. - kommer att uppdateras inom kort.

  • Förtydligande för beställning av prover


    "Beställning provbunden" ska endast användas för beställning till Patologi och uthopp till Blod/Transfusionslab (Interinfo)."Beställning" ska endast användas för beställning till Kemi, Lokala analyser, Mikrobiologi och Radiologi.Innan ni lämnar provtagningsrören till labb måste beställningen skickas från Cosmic.Länk till Rutin; Cosmic - Beställning och svar, Bo Länk till annan webbplats.S


  • Enhetsöversikten inom slutenvården behöver uppdateras manuellt för att visa senaste information


    Enhetsöversikten inom slutenvården behöver uppdateras manuellt genom att trycka på Filtrera för att visa den senaste informationen. Om inskrivning görs, förflyttning eller exempelvis byte av flik sker också en uppdatering.För akutmottagningar uppdateras däremot Enhetsöversikten automatiskt.

  • Uppdatering gällande medicinska sekreterare som ska kunna skriva på uppdrag


    Om en medicinsk sekreterare som ska kunna skriva på uppdrag inte får fram annan vårdpersonal att välja på vid dokumentation uppmanas till följande åtgärd för att åstadkomma detta.Användare som loggar in med användarroll Medicinsk sekreterare behöver även Yrkesroll Medicinsk sekreterare. Yrkesroll Cosmic hanteras för användare i One Identity. Kombinationen kommer möjliggöra att användare kan skriva på uppdrag.

    Om sekreterare skrivit anteckning i eget namn måste den skrivas på nytt i rätt hälso- och sjukvårdspersonals namn. När det är gjort ska den anteckning som står i sekreterarens namn makuleras.


  • Planerat driftstopp för katalogimport röntgen


    Tisdag den 1 april klockan 15.00 till 15.15 sker planerat driftstopp.Under driftstoppet kommer användare inte att kunna skicka beställningar till röntgen. Verksamheterna kommer heller inte kunna ta emot kvittenser och svar för samtliga discipliner inom Beställning och svar.Driftavbrottsrutiner gäller.

  • Uppmaning till medicinska sekreterare som inte kan välja annan vårdpersonal vid dokumentation


    Vi får just nu ärenden om att några medicinska sekreterare inte kan välja annan vårdpersonal vid dokumentation av journalanteckningar som ska göras i annan vårdpersonals namn.
    Orsaken utredd, se nyhet ovan " Uppdatering gällande medicinska sekreterare som ska kunna skriva på uppdrag"


  • Uppdaterad: Information justering av läkemedelsdos Cosmic (delegation)


    Användare (sjuksköterskor) som har tilldelats behörigheter för att dosändra kan inte använda dessa i Cosmic.Arbetsuppgifterna kring dosändring måste tillsvidare utföras av läkare.Sussa-regionerna arbetar tillsammans för att så snart som möjligt kunna tillgängliggöra funktionaliteten.

  • Behörigheter för efterregistrering i VAS tidigareläggs


    Det har kommit in ärenden om att man inte kommer åt viss information via VAS-formulär JO12, JO20, GE2. För att komma tillrätta med dessa problem har LGV (Ledningsgrupp Vård) fattat beslut om att tidigarelägga behörigheter för de medarbetare som sedan tidigare tilldelats uppdrag för efterregistrering.Med läsbehörighet i VAS Läs kan man nu komma åt JO12 för osignerade poster och kan signera dessa. Denna behörighet har alla som tidigare hade VAS-behörighet. Utöver denna behörighet innebär även detta beslut att de användare som tilldelats skrivroll nu kan hantera JO20 och GE2. Det är endast ett fåtal medarbetare i varje verksamhet som tilldelats sådant uppdrag. Varje verksamhet behöver dock se till att ohanterad information även i JO20 och GE2 omhändertas för alla medarbetare.

    Utöver nämnda formulär ska ingen annan efterregistrering ske förrän nytt beslut har tagits. Det beslutet tas och meddelas senast onsdag 2 april klockan 12.
    Rutin - Hantering vid övergång till Cosmic - överföring och åtkomst till journaluppgifter Länk till annan webbplats. är uppdaterad med ovan information.

  • Personer med skyddad identitet


    Att tänka påNu finns nytt medlemskap/kund ”skyddad identitet” upplagd i Cosmic. Alla personer som har skyddade personuppgifter ska ha detta medlemskap/kund pålagt så att det vid bokning och vid kassaregistrering går att välja ”skyddad identitet” som kund (se bild)
    ”Skyddad identitet” läggs i patientkortet i fliken ”medlemskap” och är en manuell hantering som får göras på varje enskild person som har skyddade personuppgifter. Då denna kund väljs visas ingen information om region, län- eller kommunkod när patient hämtas in/aviseras på nytt i Cosmic.Har medlemskap/kund ”skyddad identitet” en gång valts finns den kvar och den syns för alla förvaltningar.Personer med skyddade personuppgifter visas i Cosmic (se bild).

    Klicka på rubrik för "förstorad" bild



  • Till alla som bokar tider i Cosmic; logga ut och logga in!


    Uppdatering är gjord i Cosmic för besökskostnader därför behöver du som bokar tider logga ut i Cosmic och sen logga in igen så att uppdateringen slår igenom.

  • VAS och NPÖ fungerar inte - löst 10:55


    Mer information se länk VAS och NPÖ fungerar inte

  • Manualer för korrekt hantering av läkemedelsordinationer


    För information, se nyheten: Manualer för korrekt hantering av läkemedelsordinationer

  • Observera ändrat arbetssätt för inloggning när VAS LÄS nu installeras


    För mer information, följ länk Observera ändrat arbetssätt för inloggning när VAS LÄS nu installeras

  • Vid inskrivning- eller förflyttning till avdelning


    Parametern ”patientklass” är en ekonomisk parameter och ska anges direkt då patient ankommer till avdelning. Slutenvård faktureras var 14:e dag och detta görs för att patienter som vårdas i slutenvården längre än 14 dagar inte ska få faktura för hela vårdtillfället när patient skrivs ut.Så det är av vikt att patientklass anges vid ankomst till avdelningen.Från enhetsöversikten högerklicka på patient och väljer In- och utskrivning -> Ekonomi.
    (Klicka på rubrik för att få en förstorad bild)
    Patientklass

  • EKG-ikon på skrivbordet fungerar inte i VDI-miljön


    EKG-ikonen fungerar inte för dem som arbetar i VDI-miljön (det vill säga dem som arbetar utanför Region Halland). Detta kommer att uppdateras och åtgärdas på torsdag, 3 april. Tills dess måste uthoppet i Cosmic till EKG användas.

  • Läkemedel - Förskrivningsdatum på migrerade recept i Cosmic


    De ordinationer som migrerats automatiskt vid övergången till Cosmic har det datum då migreringen skedde som Förskrivningsdatum, såvida receptet inte uppdaterats och sparats sedan dess.Det beror på att Förskrivningsdatum som visas i Cosmic i Receptöversikt och i Receptinformation visar datumet som man senast klickade på knappen Spara. Rubriken Förskrivningsdatum visar alltså inte när förskrivning av recept skett.Det faktiska datumet när senaste recept skickades finns i NCS respektive i Cosmic, Ordinationsinformation. Datum kommer bli korrekt allteftersom recepten förnyas från Cosmic.
    (klicka på "rubrik" för att öppna upp en större bild

    skärmklipp

  • Felmeddelande "E-recept kan inte skickas"


    När detta felmeddelande uppstår - returnera till "beställare" med texten- Det går inte att skicka e-recept med Vårdkontakt MIgrering , Vårdande enhet för teknisk migrering. Var god välj en vårdkontakt som tillhör er lokala enhet. Se "Guide för kända fel i Cosmic"

  • Cosmicsupporten


    Cosmicsupporten är redo för Go-live, är ni?
    Påminnelse om vikten av att göra en intern bedömning av påverkan innan ett ärende skickas in till oss i supporten.

    Innan ni rapporterar ett fel, vänligen säkerställ att ni har:
    • Bedömt hur stor påverkan är på er verksamhet, dvs ett måste till go-live
    • Försökt identifiera om det finns tillfälliga workarounds eller alternativa arbetssätt
    Denna information är avgörande för att vi ska kunna prioritera ärendena korrekt och hjälpa er på bästa möjliga sätt, då både vi och Cambio behöver fokusera på det som är nödvändigt under go-live-helgen.Exempel på ärenden som vi önskar att ni behåller inom er vårdförvaltning tills vi informerar att de kan skickas in:Borttag/ändring/tillägg av enstaka paket, lokaler.Se mer information om support här: Support under första tiden med Cosmic | Region Halland Länk till annan webbplats.Tack för att ni hjälper oss att effektivisera hanteringen!

  • Pre-go-live går över till Go-live


    Nu är det dags, denna sidan döps om till Go-live.
    Det gäller från och med klockan 07:00 imorgon den 29 mars 2025 och information ligger kvar från pre-go-live perioden.


  • Nytt namn – RH Cosmic Support


    Nytt namn på ärendehanteringssystemet för Cosmic-relaterade ärenden blir RH Cosmic Support.
    Sidan är i en separat miljö av ServiceDesk Plus och anpassad med färger i rödare toner för att spegla Cosmic och Cambios grafiska profil.
    RH Cosmic Support Länk till annan webbplats.

  • Cosmic-relaterade ärenden ska registreras i RH Cosmic Support


    För att förenkla hanteringen går vi nu över till att registrera Cosmic-relaterade ärenden i RH Cosmic Support i stället för i e-tjänsten.För att tydligt särskilja dessa ärenden och göra kategoriseringen tydligare har vi satt upp dem i en separat miljö, skild från den vanliga supporthanteringen. Ni kommer att känna igen er, men vi har anpassat färgerna med rödare toner för att spegla Cosmic och Cambios grafiska profil.Registrera ert ärende här: RH Cosmic Support Länk till annan webbplats.


  • Allmän information gällande rättning av väntelisteposter.


    Större delen av föregående vecka har vårt "robotteam" prioriterat en rättning kopplat till att felaktigt registeringsdatum på väntelisteposter skrivits in i vissa fall. Detta fel har identifierats och kommer att rättas till på tisdag denna vecka. Därav har man varit tvungen att prioriterat ner att analysera och rätt felposter som uppstått vid migrering av väntelisteposter i allmänhet (dock ska tilläggas att fixarteamet trots detta har rättat i storleksordningen 400 felposter). From idag måndag/tisdag denna vecka kommer man ha möjlighet att prioritera detta återigen. Viktigt tillägg är att det sannolikt kommer dyka upp nya felposter hela tiden fram till go-live även om antalet rimligen bör minska.

  • Bulkmigrering av NCS Läkemedelslista till Cosmic Läkemedelslista.


    Sedan 2025-03-11 pågår bulkmigrering av NCS Läkemedelslista till Cosmic Läkemedelslista. Den startade därmed cirka ett dygn senare än tidplan men det hämtar vi hem genom att ytterligare 20 robotar har aktiverats. Denna bulkmigrering beräknas vara klar någon gång under måndag 17/3 vilket i så fall är tidigare än planerat.

  • Nu fungerar funktionen med att få in användare i urval igen.


    Nu fungerar funktionen med att få in användare i urval igen. Cambio har schemalagt aktiviteten till var 3:e timme (under Pre go live) för Region Hallands produktionsmiljö.

  • Driftstörning-användare i urval Cosmic.


    Just nu fungerar inte funktionen med att få in nya användare i urval i Cosmic. Cambio är informerade och felsöker Region Hallands produktionsmiljö.

  • Det finns ett identifierat fel för specifikt P-kreatinin


    Det finns ett identifierat fel för specifikt P-kreatinin. Rättning av samtliga paket påbörjas i början av nästa vecka. Användare som lägger beställningar kan manuellt ta bort och lägga till en annan analys i samband med sina beställningar.

  • Patientetikett ligger nu upplagd i Cosmic produktionsmiljö


    Cambio har lagt in patientetiketten i produktionsmiljön och slagit på PrintDialog för etikett och armband som har samma mall.


  • Scriptmigrering av information under VAS , Obs, Varning och Smitta till Cosmic körs om 20-21/3


    Scripmigreringen av information under VAS , Obs, Varning och Smitta till det "ostrukturerade benet" i Uppmärksamhetssignalen i Cosmic kommer att göras om 20-21/3 (tor-fre v. 12)

  • Robotmigreringen av NCS Läkemedelslista Öppenvård skjuts fram till 2025-03-10


    Robotmigreringen av NCS Läkemedelslista Öppenvård skjuts fram till måndag 2025-03-10. Detta eftersom robotmigreringen av väntelisteposterna kräver fortsatt fullt fokus av olika skäl.

  • Uppdaterad tidplan migrering av NCS Läkemedelslista Öppenvård 2025-02-28


    Robotmigreringen av NCS Läkemedelslista Öppenvård (ÖV) flyttas fram ytterligare en dag till onsdag 2025-03-05.

  • OBS - info felaktig scriptmigrering till Uppmärksamhetssignalen ("UMS") 2025-02-27


    Pga av felaktig export från VAS blev det fel underlag för Cambios migrering från VAS Obs, Varning och Smitta till Cosmic UMS.

    Åtgärd: Ny korrekt fil har tagits fram (ca 30 000 poster). Den aktuella migreringen behöver göras om vilket preliminärt sker mån v.13- detaljplanering tillsammans med Cambio gällande detta sker nästa vecka (v.10).


  • Mindre förändring i tidplanen för robotmigrering av NCS Läkemdelslista Öppenvård 2025-02-27


    Robotmigeringen av NCS LM-lista ÖV flyttas fram ett dygn från måndag 3/3 till tisdag 4/3.


  • Uppdaterad status robotmigrering av väntelisteposter 2025-02-27


    Till dagens datum har cirka 185 000 väntelisteposter migrerats. Efter helgen beräknar det finnas kvar cirka 1000 felposter som kommer att hanteras manuellt.
    Därtill finns 32 000 poster som kommer att korrigeras i mellanlagret för att sedan migreras över helgen den 8-9/3.


  • 2025-02-21: Förändrad tidplan robotmigrering NCS Läkemedelslista Öppenvård


    Starten av robotmigrering av NCS Läkemedelslista Öppenvård har flyttats fram från onsdag 25-02-26 till måndag 2025-03-03.Detta har ingen inverkan på pågående verksamhet och det är fortsatt god marginal.

  • Status validering väntelisteposter 2025-02-21


    Robotmigrering av väntelisteposter påbörjades efter inledande validering cirka kl. 17 tisdag 250218.Fram till idag på morgonen återstår ca 30 000 poster att läsa in av totalt ca 190 000. Ett antal felposter har fallit ut, analyserats och kommer att köras om efter korrigeringar. Efter diverse omkörningar under helgen är vår prognos att vi har en hanterbar mängd felposter kvar att lösa ut på måndag. Dessa kommer då att analyseras på nytt för att sedan tas om hand och rättas.

  • AVVAKTA - Arbete med förtydligande av instruktion/rutin pågår


    Nu är funktionen "Lägg till fler resurser" påslagen i Cosmic.Läs instruktionen för vad som gäller innan du använder funktionen. Pdf, 71 kB.

  • Förberedelser inför bulkmigrering av väntelisteposter


    Förberedelserna för bulkmigrering har startat genom att export sker från VAS- detta innebär att på väntelisteposterna i VAS så står det fr.o.m nu i besöksorsaken "överförd till Cosmic".Det innebär inte att posterna finns i Cosmic utan överflyttningen av dessa från mellanlagret startar först vid 13-tiden idag. Verksamheten ska fortsatt arbeta i VAS tills vi ger klartecken.Bulkmigrering av väntelisteposter fortsätter planmässigt veckan ut och posterna kommer över gå över löpande under tiden detta pågår.

  • Status Cosmicsupporten v7


    Vi arbetar på med arbetssätt och förbättringar av processen i Cosmichjälpen. Vi fått in totalt 282 ärenden i Cosmicsupporten. Vi har eskalerat total 35 ärenden till Cambio.Information angående allmänna frågor
    Allmänna frågor finns att hitta i "Frågor & svar-listan", på Cosmic-införande SharePoint-sida, frågorna läggs upp och taggas med ämne "Support". Detta hanteras via Införandekoordinator på respektive förvaltning.


  • Robotmigrering av väntelisteposter skjuts fram från måndag 17/2 till tisdag 18/2.


    Arbetet på Cambios sida med att få alla vårdtjänster på plats går framåt men är fortsatt inte fullt ut klart. Med anledning av detta beslutade programledningen idag 250214 vid extrainsatt möte att skjuta fram starten för robotmigrering av väntelisteposter från måndag 17/2 till tisdag 18/2.

  • Belastningstest 1
    i COMIC Produktionsmiljö


    Tisdagen den 18 februari Kl 12:40 kommer ett belastningstest göras av samtliga tidiga användare i Cosmic Produktionsmiljö, information och manual för testet har skickats ut till samtliga tidiga användare.

  • Status Cosmicsupporten v6


    Uppstart för handläggning av ärenden i Cosmicsupporten. Vi fått in totalt 191 stycken ärenden från starten. Vi eskalerade fyra ärenden till Cambio under vecka 6.

    Vi fortsätter att sätta arbetsformer, vi arbetar med status på ärenden, tex så har det tillkommit status som pausad och färdigbehandlad av Cosmichjälpen.

    Det har tagits fram en första version av - Manual för handläggare i Cosmicsupporten.


  • Status Maskinell migrering – Tidplan


    Vid veckomöte 2025-02-04 beslutade Programledningen att justera tidplanen för robotmigrering av väntelisteposter och flytta starten av denna från tisdag 2025-02-11 till måndag 2025-02-17. Orsaken till detta är att verksamhetens förutsättningar för att resursplanera i Cosmic efter Cosmic go-live inte är på plats i tid, vilket är en förutsättning för att de migrerade väntelisteposterna ska kunna hanteras manuellt efter robotmigreringen.Avseende tidigare maskinell migrering av Patientuppgifter, Tillväxtkurva och UMS kvarstår att manuellt rätta cirka 570 felposter. Detta arbete påbörjar vårt s.k. fixarteam i närtid

  • Status Maskinell migrering - Tillväxtkurva, UMS


    Maskinell s.k. script-migrering av Tillväxtkurvan i Cambios regi blev klar fredag 31 januari. Drygt 1,4 miljoner poster har blivit inlästa i Cosmic. Endast en restpost.

    Idag på morgonen den 3 februari påbörjades script-migrering av VAS: “OBS, Varning och Smitta” till UMS (Uppmärksamhetssignalen) i Cosmic. Denna migrering blev klar ca 12:30 med ett 50-tal restposter som kommer att hanteras utan problem.


  • Status Cosmicsupporten v5


    Uppstart för handläggning av ärenden i Cosmicsupporten. I skrivanden stund har vi fått in totalt 103 stycken ärenden. Vi eskalerade 12 ärenden till Cambio under vecka 5.
    Vi i håller på att sätta arbetsformer, hur vi ska arbeta med status på ärenden och hur vi hantera handläggare mm.


  • Status Maskinell migrering - Tillväxtkurva, UMS


    Maskinell s.k. script-migrering av Tillväxtkurvan i Cambios regi har fortgått sedan i måndags den 27 januari. Denna migrering kommer vara klar idag på eftermiddagen den 31 januari, vilket är enligt plan. Därmed kan script-migrering av VAS:s “OBS, Varning och Smitta” till UMS (Uppmärksamhetssignalen) i Cosmic påbörjas på måndag 3 februari, vilket är enligt plan.

  • Status maskinell migrering


    Maskinell s.k. script-migrering av Tillväxtkurvan i Cambios regi har fortgått sedan måndag eftermiddag. Cirka 13000 poster läses in per timma vilket innebär att migreringen av Tillväxtkurvan ska vara klar på fredag eftermiddag 31/1 enligt plan.

    Därmed är utsikterna goda för att script-migrering av VAS OBS, Varning och Smitta till UMS (Uppmärksamhetssignalen) i Cosmic kan påbörjas enligt plan måndag 3/2.


  • Status maskinell migrering


    Maskinell migrering av patientuppgifter med hjälp av robot slutfördes fredag v.4. Antalet felposter blev färre än förväntat och de hanteras enligt plan.Maskinell s.k. script-migrering av Tillväxtkurvan i Cambios regi har efter validering inletts idag på eftermiddagen.

  • Status maskinell migrering vecka 4


    Maskinell migrering med hjälp av robot är igång med full fart sedan tisdag eftermiddag den 21 januari. Antalet felposter är något lägre än förväntat och inte av alarmerande slag utan kommer att lösas ut.

    På måndag den 27 januari inleds maskinell migrering av Tillväxtkurvan.

Senast ändrad: