Alice: ”Jag tar ingen onödig risk, jag är ju ändå riskgrupp”

Publicerad: 2023-11-20 Senast ändrad:

Ung tjej står vid en skivstång på gymmet

Alice Nilsson-Bibin föddes med hjärtfel. Hjärtats ena klaff läckte, det var en förträngning i aortan och blodet kunde inte komma fram som det skulle – läget var kritiskt utan operation. Efter operationen, som gjordes när hon var bebis, lever Alice 20, som andra förutom att hon tar hjärtmedicin varje dag och går på årliga kontroller på sjukhuset. Idag är Alice starkare än någonsin.

Vi möter Alice på gymmet en höstdag. Det är här hon, de senaste tre åren, har spenderat mycket tid. Sedan ett år tillbaka finns en målmedvetenhet i hennes träning, hon ska bli ännu starkare.

– Styrketräningen betyder jättemycket för mig – den har inte bara gjort mig starkare fysiskt utan också stärkt min självkänsla. Jag har i alla år varit en kort och liten tjej. Nu är jag fortfarande kort men jag är stark, starkare än vad många tror när de ser mig. Jag ser på mig själv med helt andra ögon idag, säger Alice.

Alice lyfter på 10-kilosplatta efter 10-kilosplatta på skivstången, stången väger 20. 50 kilo är hennes personliga rekord på benböj för tillfället. Målet är att kunna ta 65 kilo, en och en halv gånger hennes egna kroppsvikt.

Ung kvinna står med skivstång på gymmet
Foto: ROBERT ALMQUIST

– Jag har alltid varit aktiv, seglat och dansat, men nu är det mest styrketräning som gäller. Det senaste året har jag läst på mycket om träning och om olika PT-utbildningar (utbildning till personlig tränare) och det snurrade mycket kring att bli PT i huvudet. Vid ett tillfälle när mamma och jag var ute och åt sa hon ”men ska du inte utbilda dig till PT?”, då föll allt på plats. Vi hade samma tankar och det passade på så många plan, berättar Alice.

Idag går Alice på en personlig tränar-utbildning i Göteborg. I december är hon klar och ser fram emot att kunna jobba som PT och kostrådgivare och ha det som extrajobb. Nästa år ska hon söka in till psykologprogrammet och ser att det kan vara en bra kombination.

– Jag vill jobba med människor och hälsa i framtiden och jag tror det är en väldigt bra kombination att ha bakgrunden som personlig tränare när jag sedan är klar psykolog, säger Alice.

På frågan om varför Alice väljer att vaccinera sig mot influensa och covid-19 kommer svaret snabbt.

– För mig är det självklart att vaccinera mig, jag tar ingen onödig risk. Jag är ju ändå riskgrupp och kan bli svårare sjuk om jag inte vaccinerar mig. Det är extra viktigt för mig och alla andra som är i riskgrupp – dessutom vill jag ju gärna fortsätta träna och hålla mig frisk.

Ung kvinna lyfter skivstång
Foto: ROBERT ALMQUIST

Samvaccination influensa och covid-19

På 1177.se/Halland bokar du tid för vaccination mot influensa. Vid vaccinationstillfället får du, i riskgrupp, även erbjudande om covidvaccination och behöver inte boka tid för det.

Raija, 75 : ”Vaccinationen är en möjlighet att hålla mig frisk” – Region Halland

Therese är gravid: ”Jag vill skydda mitt barn” – Region Halland

Lisa har diabetes: ”Jag vill undvika den onda spiralen” – Region Halland