Peter nybliven pensionär: ”En förmån att vi får gratis vaccination mot influensa”

Publicerad: 2023-11-21 Senast ändrad:

Äldre man spelar gitarr på scen

Klockan är 21, scenen är riggad och Peter Söderberg, nybliven pensionär är hundra procent redo att möta publiken. Stammisarna har bänkat sig, gitarren är stämd och Peter nickar åt sonen Noah på bas och Ludwig på trummor – let´s rock´n roll.Peter var nio år när han fick sin första gitarr och började i gitarrskola, sedan dess har gitarren varit hans följeslagare genom livet. Skivor med Jimi Hendrix och Deep Purple gick varma i pojkrummet. I mellanstadiet bildade Peter och hans kompisar sitt första band – Eldkulan.

– Musiken har alltid funnit med och den har gett mig otroligt mycket, jag har träffat fina människor, människor jag spelat tillsammans med men också människor i publiken – vi har något fint gemensamt, säger Peter.

Efter popband på gymnasiet och andra bandkonstellationer under åren i både Halmstad, Malmö och Lund, fick Peter frågan från sonen Noah:

– Kan du inte vara med i vårt bluesband? Svaret behövde jag inte ens fundera på, det var ju självklart att jag ville. Det är fantastiskt roligt och en fin dimension att få spela med Noah. Han satt i mitt knä som liten och vi spelade på gitarren tillsammans och nu står vi på samma scen, berättar Peter.

Äldre man med gitarr, fotad bakifrån
Foto: ROBERT ALMQUIST

Ett par gånger i månaden spelar bandet Halmstad Blues Machine på olika scener i Halland och Skåne. Och efter att Peter gick i pension i höstas ägnar han sig betydligt mer åt musiken. Att bli svårt sjuk i influensa eller covid-19 ska inte få komma i vägen för de inplanerade spelningarna.

– Musiken är mitt konstnärliga uttryck och att spela och sjunga får mig att må bra, nu har jag mer tid åt musiken. Att ta hand om hälsan är viktigt. Jag vaccinerar mig för att kunna vara så frisk jag kan och kunna fortsätta spela så länge som det är möjligt, säger Peter.

– Som ung tar man det givet att man ska vara frisk men som äldre gör jag inte det längre. Att vi i Sverige har gratis vaccination mot influensa och även mot covid för riskgrupper är en förmån, den ska man ta vara på, säger Peter.

Man sitter i fåtölj med sin elgitarr i ett bibliotek
Foto: ROBERT ALMQUIST

Samvaccination influensa och covid-19

På 1177.se/Halland bokar du tid för vaccination mot influensa. Vid vaccinationstillfället får du, i riskgrupp, även erbjudande om covidvaccination och behöver inte boka tid för det.

Raija är 75 : ”Vaccinationen är en möjlighet att hålla mig frisk” – Region Halland

Therese är gravid: ”Jag vill skydda mitt barn” – Region Halland

Lisa har diabetes: ”Jag vill undvika den onda spiralen” – Region Halland

Boy är 77 : ”Jag vill behålla min hälsa så länge jag kan” – Region Halland