Pappan, pogromen och parallellen

Tre personer på scen med blomkrans i håret.

Teater

14–19 år

2025–2026

Upplevelse

Fascismen tar inte över med en skräll. Den växer fram, envetet, liksom droppen urholkar stenen. Sedan, när krisen väl slår till, har den bara att förfärdiga maktövertagandet - med våld och löften om enkla lösningar.

Föreställningen tar avstamp i skådespelaren Adriana Savins sökande efter sin pappas levnad och överlevnad som jude i Bukarest under Andra Världskriget. Den bygger även på författaren Mihail Sebastians dagböcker 1935–44 – den tid då Rumänien anammade nazismen som ideologi, samt på observationer av antidemokratiska tendenser i vår egen tid.

En personlig, laddad skildring av tidlösa mekanismer… en väl och nära berättad historielektion” – Lars Ring, Svenska Dagbladet

Från 1923 till 2025

Rumänien 1923: läget såg ganska ljust ut för demokratin i Rumänien – alla människor skulle garanteras lika rättigheter, även judar, romer och andra minoriteter.

Tjugo år senare var folkmordet – Förintelsen – ett faktum, med några av världens brutalaste pogromer mot framför allt judar, med koncentrationsläger, dödståg och en våldsamhet som fick den allierade Hitler att ryta till och säga åt rumänerna att gå försiktigare fram.

Sverige 2025: vi pratar och tänker annorlunda idag än för bara tio år sedan och gränserna för det accepterade har förflyttats. Även vårt samhälle, vår tid, brutaliseras – steg för steg

Komprimerat och berörande om antisemitismen… skarpt och klart hellre än känslosamt” – Ingegerd Waaranperä, Dagens Nyheter

Vi vill prata om hur fördomar kan förvandlas till folkmord och hur det är att vara barn eller barnbarn till en generation som överlevt krig och förföljelser men inte vill prata om det.

Från teater till klassrum

Föreställningens innehåll passar väl in i skolans läroplan inom flera ämnen som: samhällskunskap, historieundervisning, svenska, estetiska ämnen, nationella minoriteter. Lärarhandledning finns att ladda ner från Tribunalens webbplats.

I ett samarbete med Natur & Kultur ger vi efter föreställningen alla skolelever varsitt exemplar av Hedi Frieds bok "Frågor jag fått om Förintelsen".

Pappan, pogromen och parallellen är en föreställning om hur snabbt och till synes smärtfritt språkbruk och mentalitet kan förändras i ett samhälle, och hur det otänkbara plötsligt framstår som helt naturligt.

En föreställning om Förintelsen i Rumänien och om Sverige idag.

Se en trailer för Pappan, pogromen och parallellen (YouTube) Länk till annan webbplats.

Mer information

Artist/grupp/kulturskapare: Teater Tribunalen Länk till annan webbplats.

Medverkande: Adriana Savin, Martin Höjeberg och Gaianeh Pilossian.

Publik: Max 200 personer, inklusive personal.

Längd: 70 minuter.

Lokal: Black box, teater, aula, samlingssal, gympasal, gärna spelplatsen på golvet och publiken i gradänger. Spelyta: Bredd 8m, djup 6 m, höjd 3m. Mörkläggning är önskvärd. El: 3 fas uttag 16 eller 32 A + ett fast uttag i anslutning till spelplatsen.

Teknikbehov: Vi har med oss allt vi behöver: dansmatta, scenografi och ljus. Vi är akustiska.

Bra att veta: Bärhjälp in- och utlast änskas vid behov. Bygg-/rivtid: 180/90 minuter (gärna bygge dagen innan).

Föreställningen passar även som offentligt program.

Kostnad

Önskat upplägg:

  • Dag 1: resa + bygge
  • Dag 2: 2 skolföreställningar
  • Dag 3: 1 skolföreställning + riv + hemresa

Det går förstås att justera upplägget och hitta andra lösningar för att få det att fungera, men Teater Tribunalen har valt att utgå från denna variant.

Kostnad för kulturprogram

Kostnad för

Totalpris som faktureras

Regional subvention

Paketpris för 3 föreställningar, under 2 dagar, i samma lokal.

60 000 kr (exkl. moms)50% återbetalas efter redovisning

Kontaktperson för bokning

Adriana Savin

E-post: ppp@tribunalen.com

Telefon: 073 360 63 64

Senast uppdaterad:

Du kanske också är intresserad av