Återbrukets roll för ett hållbart växande Halland

Halland är en region som växer och med ett bra läge mellan storregionerna Göteborg och Skåne/Köpenhamn har vi ett guldläge att nyttja. Vi har inflyttning i Halland idag och i alla kommunerna finns ambitioner och möjligheter att växa och bygga. Byggbranschen är därför viktig för Halland, både för att utvecklingen ska kunna fortsätta och som en arbetsgivare för många hallänningar. Bygg och fastighetsbranschen är en av de viktigaste branscherna i Halland sett till omsättning och antal anställda.

Bygg- och fastighetssektorn står samtidigt inför en omfattande utmaning att minska klimatpåverkan, avfallsmängder och uttag av naturresurser. På global nivå står bygg- och fastighetssektorn för 50% av uttaget av naturresurser. Byggsektorn står idag för cirka 40 % av allt avfall i Sverige, vilket motsvarar drygt 14 miljoner ton avfall. Gällande klimatpåverkan så står branschen för cirka 20% av klimatpåverkan, och det enbart beräknat på utsläppen som sker här i Sverige – inte utsläppen som uppstår på andra platser kopplat till de material och den energi som vi importerar.

För ett hållbart växande Halland spelar därför en mer återbrukande och cirkulär bygg- och fastighetsbransch en viktig roll. I storstadsregionerna norr och söder om Halland finns redan en tydlig efterfrågan på cirkulära och hållbara lösningar för bygg och fastighet, vilket påverkar branschen även i Halland. Genom att kraftsamla över såväl organisations- som sektorsgränser kan Halland tillvarata den affärspotential som finns i denna omställning, samtidigt som avfall och utsläpp minskar.

Region Halland ser ett växande återbruk som en del i arbetet med att främja det halländska näringslivets gröna omställning och arbetar aktivt med frågan. Omställningen drivs samtidigt av många andra halländska aktörer, och som en del i att underlätta samverkan, kunskapsbyggande och affärsutveckling finns initiativet Bruka Halland.

Kontaktpersoner:

Lindha Feldin, strateg cirkulär ekonomi