Bokning av kulturprogram

Så här går det till att boka kulturprogram ur webbkatalogen.

Informationen vänder sig till dig som jobbar i förskola, skola eller bibliotek och till andra arrangörer som vill boka ett kulturprogram för barn och unga i Halland.

Musikföreställning på scen och små barn med vuxna i publiken.

Kulturprogram för barn och unga

Förskola, skola, bibliotek och andra arrangörer i Halland kan köpa regionalt subventionerade kulturprogram för barn och unga 3–19 år. Dessa program kan vara skolföreställningar, skolprogram eller offentliga föreställningar och arrangemang.

Du kan välja bland kulturprogram för barn och unga i åldrarna 3–19 år i webbkatalogen

Äppelmärkt

Beskrivningen ”äppelmärkt” använder vi för program som är särskilt framtagna för barn och unga med funktionsvariationer.

Bokningsregler

• Du kan boka kulturprogram när som helst under året, men observera att sista dagen för beställningar som ska genomföras under innevarande år och vara subventionerade är den 1 september.
  • För kulturprogram där utföraren är bosatt utanför Halland eller närliggande regioner, måste arrangemanget ingå i en turné med minst 3 sammanhängande engagemang i länet.
  • Totalpriset som anges i katalogen gäller och ska anges i kontraktet. Förhandla inte med gruppen/kulturaktören om priset för de subventionerade programmen.

Så här bokar kommunal förskola, skola och bibliotek:

Kultursamordnaren, eller motsvarande kommunal samordningsfunktion, är ansvarig för kommunens bokningar. Tillvägagångssättet kan variera något mellan kommunerna.

• Kultursamordnaren bokar kulturprogrammet av respektive kulturaktör.
  • Kultursamordnaren är ansvarig för att skriva kontrakt och betalar kulturaktören efter genomfört arrangemang.
  • Kommunen står för hela kostnaden tills redovisningen är gjord. Subventionen betalas ut i efterhand.

Så här bokar gymnasiet, friskolor och andra arrangörer:

Gymnasieskolor, friskolor och andra arrangörer bokar via Kultur i Halland. Kontaktperson för respektive kulturform hittar du här.

Gymnasieskolor kan också få subvention för kulturprogram som inte finns med i Kultur i Hallands webbkatalog, men endast vid bokning via Kultur i Halland.

• Kultur i Halland skriver kontrakt med kulturaktören och arrangörskontrakt med arrangören.

Scenpersonal lastar utrustning bakom scenen.

Redovisning efter genomfört program

Läs mer om hur du redovisar efter att kulturprogrammet har genomförts.

Vid frågor, kontakta gärna:

Lovisa Nilsson, utvecklingsledare – Kultur för barn och unga
E-post: Lovisa.Nilsson@regionhalland.se